Nyheder
Følg Forsvaret
Døgnrapport
Arrangementer
Forsvarets arealer
Publikationer
Forlig
Ønsker du at kontakte komitéen, skal du rette henvendelse til sekretæren.
DII - Danmarks Internationale Indsats.
Som opfølgning og til at varetage aktiviteter og vedligeholdelse af Monumentet er der fastsat en komité. Generalløjtnant Michael Lollesgaard er formand for Monumentkomitéen. I komitéen indgår også repræsentanter for offentlige myndigheder, personel- og veteranorganisationer.
Kontaktinformation
Ønsker du at kontakte komitéen, skal du rette henvendelse til sekretær for Monumentkomitéen:
Overassistent
Neel Guldbech
Telefon: +(45) 24935602
Mail: FKO-L-GK4@mil.dk
Hent cirkulære som PDF-fil her: Cirkulære for Monumentkomitéen
§1
Komitéen vedrørende Monumentet for Danmarks Internationale Indsats efter 1948 har til formål at foretage den nødvendige opdatering, foretage afklaring af tvivlsspørgsmål samt føre det nødvendige tilsyn med drift og vedligeholdelse forbundet med det nationale monument over Danmarks Internationale Indsats efter 1948.
§2
Komitéen består af en formand udpeget af Forsvarsministeriet og en repræsentant fra henholdsvis Forsvarsministeriet, Forsvarskommandoen, Beredskabsstyrelsen, Rigspolitiet, Forsvarets personelorganisationer, De Blå Baretter samt De Danske Soldater- og Marineforeninger.
Stk. 1. Forsvarsministeriet stiller sekretariat til rådighed for komitéens arbejde.
Stk. 2. Når komitéen skal træffe beslutning om større økonomiske dispositioner vedrørende Monumentet, indgår Kommandanten i Kastellet og en repræsentant for henholdsvis Udenrigsministeriet og Justitsministeriet i komitéen. De pågældende kan endvidere også, i øvrigt efter behov, indgå i komitéen sammen med Politiforbundet.
Stk. 3. Øvrige interessenter kan inddrages efter komitéens bestemmelser.
§3
Komitéen, ved formanden, refererer til Forsvarsministeren, der på regeringens vegne varetager det politiske ansvar for Monumentet.
§4
Komitéen har bemyndigelse til at træffe afgørelser, jf. stk. 1.- 6.
Stk. 1. Komitéen iværksætter opdatering af navne for omkomne, jf. gældende kriterier.
Stk. 2. Komitéen iværksætter opdatering af angivelser for konflikt- og katastrofeområder, jf. gældende kriterier.
Stk. 3. Komitéen vedligeholder oversigt over navne samt konflikt- og katastrofeområder.
Stk. 4. Komitéen afklarer tvivlsspørgsmål forbundet med navne- eller områdeoptagelse på Monumentet.
Stk. 5. Komitéen tilsikrer det fornødne tilsyn med Monumentets og Informationscenterets brug, drift og vedligeholdelse.
Stk. 6. Komitéen varetager besvarelse af henvendelser vedrørende Monumentet, herunder bl.a. tilblivelse, materiale og kriterier for navne- og områdeangivelser.
§5
Komitéen mødes to gange årligt.
Stk. 1. Komitéen kan ved særligt presserende sager indkaldes ekstraordinært og om nødvendigt med kort varsel.
§6
Udgifter forbundet med deltagelse i komitéens arbejde afholdes af egen myndighed eller organisation.
§7
Nærværende bestemmelser er gældende fra den 5. september 2011.