Nyheder
Følg Forsvaret på X
Døgnrapport
Arrangementer
Forsvarets arealer
Publikationer
Følg Forsvaret på X
Arrangementer
Forsvarets arealer
Publikationer
Opgaver i Danmark og Rigsfællesskabet
Internationale opgaver og samarbejde
Områder med danske indsættelser
Indgange
Forsvarets materiel
Læs om materielindkøb
Alle medarbejdere
Udsendelse
Reservestyrken
Job i Forsvaret
Uddannelse
Inspiration til karriereveje
I går startede en stor terrorøvelse, KRISØV 2007. En lang række myndigheder, styrelser og ministerier, lige fra FE til Kirkeministeriet, deltager. Forsvarets Mediecenter (FMC) huser hele den gruppe af mediefolk, som skal agere presse i forbindelse med KRISØV 2007.
Fiktive morgenaviser
I et loftsrum i Forsvarskommandoens bygninger på Holmen er fem grupper af borde besat med elever fra Danmarks Journalisthøjskole. De er hentet ind som forstærkning til øvelsen og spiller fiktive medier med navne som Nyhedsposten, Morgenposten og Ajour24. Snakken går, mens fingrene hakker hen over tastaturerne. Journalisterne får løbende informationer fra øvelsesledelsen om fiktive katastrofer, som de skriver om til internettet. De andre øvelsesdeltagere skal så forholde sig til nyhedsstrømmen. I øjeblikket lyder scenariet, at der har været eksplosioner på togstationerne Nørreport, Klampenborg, Glostrup og Kastrup Lufthavn.
- Hvis PET ikke snart fortæller noget, så ring, opfordrer spilleder for ”pressen”, Thomas Jerichow.
- Jeg har talt med PET. De siger stadig, at det drejer sig om en ulykke, fortæller en medarbejder ved det fiktive International News.
- På dem! Tordner Jerichow.
God effekt med tv-journalister
I etagen nedenunder, i et af FMC’s redigeringsrum, sidder tv-redaktionen.
- Vi er tv-kanalen TV-Nyt, som minder lidt om DR. Vi har travlt, for vi sender ekstra tv-avis her 13.30, hvor vi har Hans Jørgen Bonnichsen i studiet, fortæller tv-redaktør Jan Schelbech.
På redigeringsskærmene kører et indslag med dramatiske, computeranimerede billeder af Nørreport i flammer. Den fiktive tv-station følger situationen og har to tv-hold ude i byen for at presse de myndigheder, som deltager i øvelsen.
- Tv har en stor gennemslagskraft, og vores indslag skal give øvelsen mere realisme.
Men vi har også tv-folk ude ved de relevante myndigheder. Det giver en helt anden effekt, når øvelsesdeltagerne får stukket kamera op i næsen, end hvis vi bare ringede dem op, fortæller Jan Schelbech.
Forsvaret på vingerne
Udover at være øvelsesgiver er FMC også øvelsestager. På samme etage som tv-redaktionen sidder de af FMC’s medarbejdere, som skal forholde sig til det, medierne sender ud fra loftrummet ovenpå. De skriver pressemeddelelser og historier om Forsvarets indsats ved katastrofen, overvåger de fiktive medier og melder videre til Forsvarskommandoens Kommunikationssekretariat. Herfra tager de stilling til, hvilke skridt Forsvaret skal tage i øvelsen.
- Redningsarbejderne kan ikke komme frem til ulykkesstederne. Vi må have Forsvarets helikoptere på vingerne, siger en af medarbejderne.
- Det virker ret realistisk. Der er et generelt kaos og mange ting at holde styr på. Ligesom i virkeligheden modsiger pressen også sig selv gang på gang, griner journalistpraktikant ved FMC, Michael Aagaard.
Kommunikation er vigtig krisestyring
Medierne en vigtig del af myndighedernes krisestyring. Derfor er en af KRIØV 2007 vigtigste mål kommunikationen med befolkningen. Øvelsen forløber over to dage og er ikke varslet.
Når du deler indhold på sociale medier forlader du hjemmesiden og er dermed ikke længere omfattet af vores privatlivspolitik.
Vi bruger cookies på hjemmesiden. Vælg selv, om vi må bruge dine data til statistik for at forbedre brugeroplevelsen, og om du ønsker at kunne se fx feeds fra sociale medier. Du kan til hver en tid ændre dit samtykke ved at klikke på det lille cookie-ikon i venstre side af skærmen.
Læs mere om cookies
Nødvendige (vis detaljer)
Systemcookies | Nødvendige | Kaltura
Intern statistik (vis detaljer)
Siteimprove
Tredjeparts (vis detaljer)
Facebook | x (Twitter) | Google
Vi benytter enkelte cookies, som er nødvendige for at hjemmesidens system kan fungere. For eksempel sættes der en cookie, som husker dine cookievalg.
Navn: ASP.Net_SessionId og volumeControl_volumeValue
Udbyder: Systemcookies
ASP.Net_SessionId er en cookie, som bruges til at identificere brugerens session på web-serveren. Sessionen er et område på serveren, som kan bruges til at gemme sessionstilstand mellem http-anmodninger.
Udløb: Når sessionen udløber
Privatlivs politik: Vores cookiepolitik
Navn: necessaryCookie og cookiebanner
Udbyder: Nødvendige
NecessaryCookie sættes for at markere accept af nødvendige cookies.
Cookiebanner sættes for at gemme cookieindstillingerne.
Udløb: 30 dage
Privatlivs politik: Vores cookiepolitik
Navn: volumeControl_volumeValue
Udbyder: Kaltura
Dette er en cookie som er nødvendigt ved afspilning af videoklip.
Udløb: Session
Privatlivs politik: Cookiepolitik
Vi benytter webanalyse-programmet Siteimprove, som for eksempel giver os mulighed for at få overblik over, hvor mange der besøger de forskellige dele af vores hjemmeside. Oplysningerne er anonyme og bliver ikke koblet til dig som bruger.
Navn: nmstat og AWSALBCORS
Udbyder: Siteimprove
Disse cookies bruges kun under det aktuelle besøg. Der indsamles udelukkende ikke-personlig information omkring hvilke undersider der besøges. Formålet er at følge, hvor mange besøgende vi har, og hvilke sider der er mest besøgte.
Udløb: Op til 1.000 dage, men oftere kortere afhængig af browser.
Privatlivs politik: Siteimproves information
Vi bruger dele-funktion til sociale medier og indlejrede feeds, men du skal være opmærksom på, at du teknisk set forlader forsvaret.dk og er omfattet af det sociale medies datapolitik, når du klikker på en sådan funktion. Feeds og kortelementer vises kun for brugere, der accepterer cookies fra tredjepart.
Navn: Facebook
Udbyder: Facebook
Facebook datapolitik:
Denne politik beskriver de oplysninger, vi behandler for at understøtte Facebook, Instagram, Messenger og andre produkter og funktioner, der tilbydes af Facebook (Facebook-produkter eller produkter). Du kan finde flere værktøjer og oplysninger i Facebook-indstillingerne og Instagram-indstillingerne.
Udløb: 30 dage
Privatlivs politik: Facebook datapolitik
Navn: X (Twitter)
Udbyder: x (Twitter)
X s brug af cookies og lignende teknologier:
Vores tjenester bruger cookies og andre lignende teknologier, såsom pixels eller lokal lagring, til at hjælpe med at give dig en bedre, hurtigere og sikrere oplevelse. Her er nogle af de måder, hvorpå vores tjenester, herunder vores forskellige websteder, SMS, API'er, e-mail-meddelelser, applikationer, knapper, widgets og annoncer, bruger disse teknologier: at logge dig ind på Twitter og Periscope, gemme dine præferencer, tilpasse det indhold, du ser, beskytte mod spam og misbrug og vise dig mere relevante annoncer.
Udløb: Cookien udløber om 30 dage
Privatlivs politik: Twitters cookiepolitik
Navn: Google Maps
Udbyder: Google
Googles privatlivspolitik:
Når du bruger vores tjenester, betror du os dine oplysninger. Vi forstår, at det er et stort ansvar og arbejder hårdt på at beskytte dine oplysninger og give dig kontrol over dem.
Denne privatlivspolitik er beregnet som en hjælp til at forstå, hvilke oplysninger vi indsamler, hvorfor vi indsamler dem, og hvordan du kan opdatere, administrere, eksportere og slette dine oplysninger.
Læs mere hos udbyderen.
Udløb: Cookien udløber om 30 dage
Privatlivs politik: Google privacy policy