[Oprindeligt publiceret af Forsvaret]

Af Anders V. Fridberg

Tidligt tirsdag morgen sejlede miljøskibet Marie Miljø fra Korsør med kurs mod Karrebæksminde. Her var et russisk fragtskib kort før kl. 3 gået på grund. Skibet kom fri ved egen kraft allerede tirsdag formiddag, men blev, som det skulle, liggende for anker på stedet. Det er planen, at Marie Miljø skal følge det russiske skib til havnen i Stigsnæs, hvor det skal undersøges for skader. Der var intet olieudslip fra det russiske skib.

Grundstødningen er den tredje i danske farvande alene i december. Den 8. december stødte et fragtskib fra De Hollandske Antiller på grund ved Assens i kraftig blæst. Senere på måneden, søndag den 16. december, gik det galt for et hollandsk fragtskib i Øresund efter en mislykket undvigemanøvre. Det blev trukket fri mandag eftermiddag. 

Med den seneste grundstødning af det russiske skib er hele 21 skibe gået på grund i danske farvande i 2007. Sidste år var det 28 skibe.

Ingen af de tre grundstødninger i december har ført til olieforureninger. Men Søværnet sender for en sikkerheds skyld altid et miljøskib ud, når ulykken sker.

Miljøskibet overbringer kaptajnen på det grundstødte skib en ordre om, at skibet skal blive liggende, til det er blevet undersøgt. Miljøskibet bliver også liggende i området.
- Det er fast procedure. Et skib, der er stødt på grund, kan stå og arbejde og rokke sig, så der går hul efter flere timer. Det kan også pludseligt vælte ud med olie, når skibet bliver trukket fri, forklarer Ole Madsen fra Søværnets Operative Kommando.