[Oprindeligt publiceret af Forsvaret]

Det lykkedes at finde tre omkomne inde i skibet, men allerede tidligt måtte Søværnets Operative Kommando se i øjnene, at dykkere sandsynligvis ikke ville finde overlevende i skibet.

Skibet er siden i morges blevet undersøgt med dykkere og med særligt lytteudstyr, der kan hjælpe med at finde støj fra folk inde i skibet. Allerede tidligt stod det dog klart for dykkerne, at hele skibets beboelsesområde var vandfyldt, og at der kun var et mikroskopisk håb om at finde overlevende.

Dykkerne var fremme ved det kæntrede skib cirka tre timer efter nødmeldingen var modtaget, men kunne ikke dykke på skibet, da det stadig lå meget ustabilt i vandet.

Dykker sad fast
Efter at skibet var gået på grund, blev dykning igen forsøgt, men var så risikabelt, at en af dykkerne sad fast og måtte skæres fri.

Efterfølgende blev det undersøgt, hvorvidt bugserbåde kunne skubbe skibet ind på lavere vand. Derved kunne adgangsvejen til skibet måske komme over vandet, og dykkerne ville være fri for den begrænsende turbulens fra bølgerne.

Søværnets Operative Kommando håbede, at dykkerne derved kunne komme ind i skibets beboelsesområde. Planen om at dreje det grundstødte skib måtte dog opgives, da det fra de tyske og danske bugserbåde blev vurderet, at skibet sad fast i bunden.

Eneste mulighed var derfor at vente til næste morgen, hvor vejrudsigten forudsagde bedre vejr. Ved syvtiden i morges blev dykkeroperationerne begyndt igen, og de har været i gang indtil kl. 1550, hvor operationen indstilles.

Yderligere tre omkomne fundet
I løbet af dagen blev skibets beboelsesområde undersøgt, og der blev fundet tre omkomne. For at undersøge det vandfyldte skib yderligere for omkomne, skulle dykkerne trænge endnu længere ind i skibet, hvilket ville være for risikabelt og det kunne samtidigt endeligt bekræftes, at skibet var vandfyldt, og at der dermed ikke var chance for overlevelse.

Fremadrettet skal skibet bjærges af et civilt bjærgningsselskab. Ligeledes skal årsagen til kæntringen undersøges af Søfartsstyrelsens Opklaringsenhed.

For Søværnet skifter fokus nu over på havmiljøet, idet det kæntrede skib stadig indeholder en mindre mængde olie. En eller flere af søværnets miljøskibe vil fortsat være i området, for at imødegå en evt. forurening.