[Oprindeligt publiceret af Forsvaret]

I disse dage er Nils Wang, chefen for søværnet, en glad mand. De sidste par dage har han sejlet rundt i farvandet ved Bornholm, hvor han deltager i en fiskekonkurrence. Og forleden lykkedes det ham og sønnen at hale en enorm laks ombord - en fisk med gode vinderchancer.

På en anden front er Nils Wang og resten af søværnet imidlertid allerede erklærede vindere. Søværnets Stop Olien-kampagne er nemlig netop blevet tildelt en pris for årets bedste "offentlige og ikke kommercielle kampagne."

Det er Post Danmark, som står bag den såkaldte DM-pris. Den uddeles til de virksomheder og institutioner, som har lavet de bedste direct marketing-kampagner i det forgangne år. Og Stop-Olien-kampagnen har haft enorm gennemslagskraft.

Holder øje med oliesyndere
Mere end 4000 borgere har meldt sig som havmiljøvogtere. Det er primært lystsejlere, og de hjælper med at holde øje med olieudslip i de danske farvande. Samtidig har søværnet oprettet et direkte nummer, hvor man kan ringe ind med olieobservationer. Det er med til at sikre, at de danske farvande konstant er under opsyn. Og det er et resultat, som Nils Wang er særdeles glad for - både professionelt og som privatperson.

- Som lystfisker er jeg i samme båd som andre sejlere og fiskere, der bruger havet. For mig er det afgørende, at jeg kan tage ud på havet i min fritid og fange fisk, som vel at mærke er rene og som kan spises. Så derfor betyder det meget for mig som borger, at vi kan holde farvandene rene, siger Nils Wang, chef for Søværnets Operative Kommando.

En række af søværnets samarbejdspartnere, specielt i Østersøregionen, vil meget gerne trække på erfaringerne fra kampagnen. Og der er ikke noget i vejen for, at initiativet kan sprede sig.

- Vi er nået ufatteligt langt allerede. Men på længere sigt har jeg en vision om at gøre kampagnen her til et EU-initiativ, siger Nils Wang.

Du kan se mere om kampagnen på forsvarskanalen.dk - vælg udsendelsen klokken 13.30 fra fredag d. 27. april. Her fortæller Nils Wang om kampagnen og DM-prisen.

Du kan også læse mere om Stop Olien på kampagnens egen hjemmeside.


Nils Wang (tv) og søn med laksen, som de fangede forleden ved Bornholm. Foto: Trolling Master Bornholm