[Oprindeligt publiceret af Forsvaret]

Et stort Antonov-fly lander i Afghanistan med en dansk Leopard-kampvogn i maven. Den lastes af, gøres klar og tankes op. Fire af de mekaniske kæmper ruller gennem Afghanistans ørken og indskyder kanonerne i et bjergrigt område.

Nogenlunde sådan ser et tv-indslag ud, som fra i dag kan ses på NATO’s officielle hjemmeside. Indslaget handler om det danske kampvognsbidrag i Afghanistan og er produceret af Forsvarets Mediecenter. Det er det første danske tv-indslag nogensinde, der er blevet vist på NATO’s hjemmeside.   

 - Det Danske Forsvar har en udviklet kapacitet til at levere digitale nyhedsproduktioner. Indslaget er oprindelig blevet produceret til Forsvarets egne medier. NATO’s hjemmeside er endnu et vindue, hvorigennem vores historier kan komme ud til et endnu større publikum. På den måde vi får fortalt, at vi er til stede dernede, og at vores soldater agerer professionelt, fortæller direktør for Forsvarets Mediecenter, Teddy Gerberg. 

Kun begyndelsen
Det danske tv-indslag er en del af NATO’s nye strategi, der skal forøge informationen om, hvad der foregår på missionerne. NATO’s generalsekretær har i denne forbindelse bedt om, at NATO-landene bidrager til dette.    

 - Det her er kun begyndelsen. Vi har en forpligtelse til at fortælle, hvad der foregår på de missioner, hvor der er danskere udsendt. Det er klart, at de indslag, vi producerer, er et udtryk for vores opfattelse af, hvad der sker dernede, siger Teddy Gerberg.

Se indslaget her