[Oprindeligt publiceret af Forsvaret]

Når Mogens Busk Sørensen søndag formiddag løber ud på de første 10 km af konkurrencen om verdensmesterskabet i duathlon, er det ikke IT-projekterne i Forsvarets materieltjeneste, der fylder i tankerne hos den 57-årige ingeniør. Så handler det kun om at komme igennem 10 km løb, 40 km cykling og yderligere 5 km i løbesko så hurtigt som muligt.

Konkurrence som projekt
Men Mogens Busk Sørensen trækker på erfaringerne fra sit job som ingeniør i Materieltjenesten i forbindelse med den krævende hobby, der har gjort ham til både Danmarksmester og verdensmester mange gange. For i tilrettelæggelse af træningen op til de vigtige konkurrencer arbejder han på den samme måde, som når han arbejder med store IT-projekter i Forsvaret.
- Jeg betragter et mesterskab som et projekt, hvor jeg fokuserer på resultatet. Fra målet arbejdet jeg bagud og laver en kravspecifikation for at se på, hvordan jeg når det. Hver gang er det et udviklingsprojekt, for processen er ikke altid givet, forklarer Mogens Busk Sørensen.

Skåret til benet
På grund af sit arbejde har Mogens Busk Sørensen kun tid til at træne omkring 14 timer om ugen. Mange af hans konkurrenter træner det dobbelte. Derfor må Mogens Busk Sørensen være meget fokuseret. Og også i den forbindelse trækker han paralleller til sit job.
- Jeg prøver at bruge det, som jeg kender fra mit arbejde, hvor jeg skærer alt det bort, som ikke bidrager til resultatet, siger Mogens Busk Sørensen.

Kvalitet frem for mængde
I sportens verdens betyder det, at Mogens Busk Sørensen fokuserer på kvalitet i stedet for mængde. Det er effektivt, men øger risikoen for skader og Mogens Busk Sørensen har netop været skadet i det ene lår. Derfor forventer han ikke at kunne genvinde det verdensmesterskab, som han sidst vandt i 2002. Men han regner med, at gennemføre konkurrencen på omkring 2 timer og 5 minutter, og han håber, at det rækker til en placering i top fire. Forsvarets Materieltjeneste har støttet Mogens Busk Sørensen deltagelse i verdensmesterskabet, der finder sted i Italien, ved at give et økonomisk bidrag til rejsen.