[Oprindeligt publiceret af Forsvaret]

Hvordan skal man fortælle en medarbejder, at han eller hun skal flytte til den anden ende af landet for at beholde sit arbejde? Og hvordan håndterer man en vred pårørende, der ringer og skælder ud? I den nye e-bog, ”Den vanskelige samtale,” kan ansatte i Forsvaret finde redskaber til at håndtere de svære og konfliktfyldte situationer.

- Man valgte at fokusere på det her område, fordi man godt var klar over, at det var noget, der kunne forbedres, fortæller Karen Dons Blædel, der arbejder med konflikthåndtering i Forsvarets Personeltjeneste. Hun er en af initiativtagerne til bogen.
- Vanskelige budskaber kan godt afleveres på en ordentlig måde, så man kan komme over oplevelsen på en god måde, mener hun.
Hun forklarer, at bogen lægger vægt på at give et klart og ærligt budskab og at møde den anden med respekt og medfølelse for vedkommendes situation.

E-bogen er resultatet af en række kurser i at føre vanskelige samtaler, der er blevet gennemført af to lektorer, Marianne Kristiansen fra Aalborg Universitet og Jørgen Bloch-Poulsen fra Københavns Universitet. Det er også dem, der har skrevet e-bogen. Over 200 medarbejdere i Forsvarets Personeltjeneste har gennemgået kurset, og det er erfaringerne herfra, der nu kommer hele Forsvaret til gode.
- Jeg ved fra de to instruktører, at folk har været meget engagerede, og at mange er dygtige. Men også at det er vigtigt at fokusere på det her område, fortæller Karen Dons Blædel.

Bogen findes på forsvarets intranet.

Kilde: Flyvevåbnet