[Oprindeligt publiceret af Forsvaret]

Tidligere tv-vært Reimer Bo Christensen, forsvarsminister Søren Gade og Dagbladet Børsens chefredaktør Leif Bech Fallesen var ikke tvivl: I deres oplæg på Forsvarets Kommunikationskonference gav de alle udtryk for, at Forsvaret på få år har udviklet sig til at være en mere åben og professionel virksomhed med en god kommunikation udadtil.

- Forsvaret er blevet langt bedre til at håndtere pressen. Hvis vi havde været, hvor vi er i dag for ti år siden, så ville vi have været langt de bedste, sagde Søren Gade. 

Medierne skal med
Det er åbenhed, der bliver lagt vægt på i Forsvarets fremtidige kommunikationsstrategi, og det har indtil videre virket fremragende.   

- Se bare, hvad der skete, da vi inviterede medierne med til Afghanistan i slutningen af 2007. Selv aviser, der normalt er kritiske over for Forsvaret, var dybt imponerede over indsatsen dernede, fortalte Forsvarets kommunikationschef, Lennie Fredskov. 

Bedre end sit rygte
At Forsvaret er blevet bedre til at kommunikere, var også Forsvarschef Jesper Helsøs egen vurdering, men han tilføjede:

- Vi skal passe på, at uheldige enkeltsager som f.eks. tårnfalken og EH 101-helikopterne ikke kommer til at tegne hele billedet af Forsvaret i pressen. Vi er nemlig langt bedre end vores rygte, sagde forsvarschefen.    

Konferencen foregik på Flyvestation Skalstrup og varede fra mandag morgen til onsdag formiddag.