[Oprindeligt publiceret af Forsvaret]

Missionerne har været præget af en særlig grundig forudgående planlægning og informationsindhentning samt afhængighed af vejret i området, idet banerne kun i begrænset omfang er udstyret med instrument anflyvningsprocedurer.

Flyet har først været i Eureka, som er den næst nordligste videnskabsstation i verden, kun 1000km fra Nordpolen. Med en banelængde på kun 4800 fod og kraftig vind, var en anflyvning netop her en særlig stor udfordring for besætningen. Ved ankomsten blev det danske fly nøje studeret af de få udstationerede, da det var første gang man nogensinde havde set et jetfly på disse kanter.

Store naturoplevelser
Efter en kort frokost gik turen videre til Resolute Bay som er beliggende i den nordlige kant af Nordvestpassagen. Under turen var besætningen vidne til en fantastisk naturoplevelse og så blandt andet flere isbjørne. I forhold til Eureka var banen på Resolute Bay af meget bedre beskaffenhed og med sine 6500 fod var anflyvningen her sammenlignelig med eksempelvis Mestersvig på den grønlandske Østkyst, som det danske fly ofte frekventerer. Dog var man også her særlig overrasket over at møde det danske fly.

Da besætningen inden landing etablerede radiokontakt, var det første canadierne spurgte flyet om

- Ved I godt, det er en grusbane her?

Opdagelsesrejse
Efter et stop gik turen herefter de små 2000 kilometer tilbage til Søndrestrømfjord. Da dagen blev evalueret var stemningen præget af en vis eufori, idet man næsten kunne fornemme den spænding opdagelsesrejsende måtte have, når disse opdagede nyt og uudforsket land.

Flyet vil i de nærmeste dage forsøge at gennemføre yderligere missioner til henholdsvis Alert samt Nanisivik om vejret vil. Formålet med missionerne til de canadiske pladser er at vurdere grusbanernes egnethed til eventuelle fremtidige operationer med Challenger flyet.