[Oprindeligt publiceret af Forsvaret]

Flyvevåbnets Officersskole har svært ved at skaffe lederaspiranter. Årsagen er, at de unge ikke er klar over, at uddannelsen eksisterer. Det mener Flemming Skov Ansdal, der er HR medarbejder ved Flyvevåbnets Officersskole. Officersskolen afholder to gange årligt et åbenthus-arrangement for nuværende og tidligere gymnasieelever i alderen 17 til 27.
Da Flyvevåbnets Officersskole afholdt åbenthus-arrangementet STUD.LUFT i  august sidste år dukkede kun 145 af 197 tilmeldte deltagere op. Et frafald på 26 procent.
- Det er utilfredsstillende, siger Flemming Skov Ansdal på trods af, at tilmeldingerne til arrangementet har været stigende de sidste år. Han ser helst, at de der allerede er tilmeldt forårets STUD.LUFT arrangement dukker fuldtalligt op den 4-5 marts.

Nye medier
Den manglende interesse har fået arrangørerne af eventet STUD.LUFT til at gå andre veje. Arrangørerne af åbenthus-arrangementet vil nu forsøge at tiltrække sig større opmærksomhed ved hjælp af nye netmedier.  Derfor er Flyvevåbnet gået på netsiderne Youtube og Facebook. Facebook er et socialt netværk, hvor venner blandt andet kan finde gamle skolekammerater eller kolleger og har mulighed for at skrive sammen. Det tiltalte arrangørerne af STUD.LUFT.
- Facebook er en god måde at nå ud til de unge på, fordi kendskabet til arrangementet hurtigt spredes, siger Flemming Skov Ansdal, og forklarer at Facebook har den store fordel, at hver gang en person er blevet fan af siden, så vil det vises på samtlige af den persons venners facebookside.

Fange og fastholde
Det er muligt for alle brugere at stille spørgsmål på Facebooks sider på de såkaldte vægge. Det mener Flemming Skov Ansdal giver arrangørerne muligheden for at få de interesserede i dialog på STUD.LUFT arrangementets side. På den måde vil arrangementet både få og holde på de tilmeldtes interesse. Samtidig kan arrangørerne løbende minde de tilmeldte om arrangementet, eller vifte dem om næsen med tilmeldingsfrister for Forsvarets uddannelser.

Facebookgruppe en succes
Det tegner allerede godt for arrangementets facebookside. Siden fredag eftermiddag, hvor siden for første gang så dagens lys, har den fået 177 fans og snakken går allerede på sidens væg. Her spørger en deltager til optagelseskrav, og kort tid efter ligger der et svar fra arrangørerne. 240 unge har allerede tilmeldt sig arrangementet her en lille måned, inden arrangementet løber af staben. Derfor ser det ud til, at målet om 200 deltagere vil nås i år.

Læs mere om stud.luft her