[Oprindeligt publiceret af Forsvaret]

Af Jan Schelbech

Siden den 27. juli har et enkelt Hercules flyv og 24 mand sørget, at hæren kunne få hold 7 ud af ansvarsområdet, og hold 8 på plads i Helmand. Flyet har stort set fløjet i fast rutefart. Frem til i dag har de danske flyvere fløjet 88 flyvninger fordelt på 95 timer og det er kun blevet til en enkelt flyvefri dag.

Det har været en hård tjans for besætningsmedlemmerne, men det har givet dem en stor tilfredsstillelse, at levere varen for deres ørkenfarvede kolleger.

Respekt for soldaterne
- Rotationsflyvningerne er gode for os. Vi viser vores ansigt udadtil og så henter vi først og fremmest vores soldater hjem. Jeg har mit arbejde og de har deres. Jeg vil ikke bytte. Jeg har stor respekt for, det arbejde de laver, siger seniorsergent Morten, der er loadmaster på den danske Hercules.

Siden afrejsen fra Ålborg har Morten og hans kolleger fløjet med 1738 passagerer. Men flyet har også har også været ualmindeligt tungt læsset. Når Hæren ikke har haft opgaver til flyet, er den ledige kapacitet blevet tilbudt til koalitionspartnerne i ISAF, hvor transportkapacitet er en meget eftertragtet vare.

Populær flyvemaskine
- Allerede på førstedagen var det kendt, at den danske C-130J var i Afghanistan. Anmodninger strømmede ind, fortæller chefen for det danske hold fra flyvevåbnet, NIL.

Indtil videre har det danske fly flyttet mere end 300.000 kilo gods rundt i Afghanistan. Det er noget over gennemsnittet i forhold til tidligere rotationsflyvninger. Det er blandt andet fordi, flyvevåbnet har sendt ekstra besætningsmedlemmer til Afghanistan.

Det har sikret, at flyet konstant har været på vingerne. Samtidigt har den danske Hercules klaret strabadserne godt. Det har været nok med almindelig mekanisk vedligeholdelse. Flyvevåbnets hold skal efter planen returnere til Danmark den 24. august.