[Oprindeligt publiceret af Forsvaret]

Af Frank Trier Mikkelsen

I de sidste to uger har der været pres på kontroltårnet på Flyvestation Karup. Under NATO-øvelsen har der til tider været 40 kampfly i luften, som flyvelederne skulle holde styr på samtidig med den almindelige flytrafik. Med 14 deltagende lande har folkene i kontroltårnet også sørget for at være ekstra omhyggelige i kommunikationen med de udenlandske piloter. Kontroltårnet har haft dobbelt bemanding under hele NATO-øvelsen. Men det har ikke været svært at besætte de ekstra vagter.
- Det har været utrolig spændende for os at være på arbejde under øvelsen, og der har nærmest været kamp om at få vagterne, siger Bjarne Sørensen, oversergent og flyveleder på Flyvestation Karup.

Den helt ekstraordinære og intensive flytrafik har været god træning for Karups flyveledere. Det er flyveledernes ansvar at have det fulde overblik over al trafikken i luftrummet, og selvom Bjarne Sørensen har 10 års erfaring som flyveleder, har også han ind i mellem følt sig presset med så mange fly i luften. 
- Man skal lære sine egne grænser at kende og vide, hvornår man er tæt på at kaste håndklædet i ringen. Under øvelsen er vi ind imellem blevet presset til det yderste, og det har været utrolig sundt for os at prøve under en øvelse som denne. Vi træner lignende situationer i simulator, men det er alligevel mere intenst når det foregår ”live”, fortæller Bjarne Sørensen om flyveledernes udbytte af den skarpe træning.

Man kunne måske have frygtet, at de mange ekstra fly ville have konsekvenser for den almindelige flytrafik, men ifølge Bjarne Sørensen er de to ugers NATO-øvelse forløbet næsten uden forsinkelser for den civile luftfart.

I denne uge vil Forsvarskanalen bringe flere indslag fra Bold Avenger. Se indslagene her.