[Oprindeligt publiceret af Forsvaret]

Korvetten Peter Tordenskiold var den første enhed i aktion. Under den store årlige øvelse i Østersøen blev skibet alarmeret, da en stor sejlbåd havde knækket masten. Det danske skib blev derfor taget ud af øvelsen lørdag middag for at komme den havarerede båd og besætning til undsætning.

Da det danske flådefartøj kom frem til den polske sejlbåd, vurderede man, at det var mest sikkert at trække båden ind til land. Den otte mand store sejlbådsbesætning kom ombord på korvetten, og deres båd blev bugseret til Nexø. Ingen af sejlerne havde lidt overlast, men enkelte af sejlerne blev søsyge på turen til Bornholm.

Makrelen på minejagt
Tirsdag den 16. juni var endnu et dansk flådefartøj indsat på skarp opgave. Det svenske flådefartøj HMS Farösund fandt i sidste uge en minelinie sydøst for den svenske ø Øland i det såkaldte Wartburg minefelt.
For 68 år siden under Anden Verdenskrig påbegyndte fem tyske flådefartøjer udlægningen af Wartburgfeltet i et stort område mellem den baltiske kyst og Øland og Gotland. Miner blev lagt ud for at dæmme op for russiske flådestyrker i Østersøen.

Under øvelsen havde det danske minerydningsfartøj Makrelen fået til opgave at søge efter miner i området. Det gav bonus. Makrelens besætning fandt to gamle tyske miner. De blev begge bortsprængt inden skibet fortsatte med opgaverne på BALTOPS 2009. Det er første gang, at et traditionelt minerydningsfartøj har fundet og uskadeliggjort miner i området. BALTOPS 2009 slutter i dag.

Læs mere om Peter Tordenskiolds indsats på Søværnets hjemmeside. 

Læs artikel om det nye minefund i Østersøen på Forsvarsmaktens hjemmeside.