[Oprindeligt publiceret af Forsvaret]

Der var et tæt pakket program for sejlturen, som startede i Fredericia den 13. juni kl. 10.30 ogsluttede d. 16. juni hvor skibet lagde til i Korsør. Turen skulle, ud over at gennemteste skibet, også sætte en finger på de steder, hvor sælger og køber er uenige om produktet.


- Der er da steder, hvor vi er uenige om det endelige produkt, men det finder vi nok ud af, siger Chefen for Peter Willemoes, kommandørkaptajn Kristian Houmann.


De fire døgn var fyldt med test og prøver både dag og nat. Alt skulle gennemprøves og undersøges lige fra støjmåling over skibets NBC-lukning til accelerationen. Og turen gik godt.


- Den får en klar 10’er på den nye skala, siger kommandørkaptajn Kristian Houmann.


Der blev blandt andet udført en fart test, der skulle vise hvor hurtigt fregatten kunne sejle. Og overraskende nok er Peter Willemoes marginalt hurtigere end søsterskibet Iver Huitfeldt.


Det var vigtigt at de forskellige prøver foregik på en sejltur og ikke i sikkerhed i havn.


- Et er at teste i havn, men det er meget vigtigt, at vi også får afprøvet skibet på åbent vand. Der sker simpelthen nogle uforudsete ting når vi kommer ud, udtaler chefen.





Et af de steder, hvor der var lidt problemer var, da skibet sejlede ud. Besætningen blev meget opmærksom på, at der var mere resonans og vibration i skroget, end de havde forventet, men her viste Lindø værftet sig fra sin professionelle side og hjalp med at få analyseret problemet. Det lykkedes ved fælles hjælp at få både lokaliseret og løst problemet.



Skibet afleveres efter planen til Søværnet på onsdag d. 23 juni.


På vej mod havn i Korsør i farvandet ud for Sjællands Odde blev skibet fulgt af en af forsvarets EH-101 Merlin helikoptere med en fotograf fra Forsvarets Mediecenter om bord. Se en film på forsvarskanalen her.


Mens fregatten sejlede ind i havnen i Korsør, fik de ombordværende som tak for turen
mulighed for at komme helt tæt på en af forsvarets nye EH-101 Helikoptere. (foto: Alex Berg)