[Oprindeligt publiceret af Forsvaret]


Af Lars Bøgh Vinther, Forsvarets Hovedredaktion.
FOTO: Jimmy Sørensen,SOK

Et tankskib med olie på vej til Struer snitter Oddesundbroen og begynder at lække olie. En havmiljøvogter opdager udslippet og rapporterer til Søværnets Operative Kommando. Sådan startede havmiljøøvelsen i Limfjorden tirsdag. Søværnets Mette Miljø bliver alarmeret og får hjælp af redningsskibet Martha Lerche fra Thyborøn og Marinehjemmeværnets Manø fra Struer. 

Tirsdagens kraftige blæsevejr ændrede dog lidt ved geografien. Da øvelsen handlede om samarbejde mellem skibene og kommunikation, flyttede man den praktiske håndtering ind i læ ved Dråby Vig. I øvrigt var ulykkesskibet, spillet af søværnets Sleipner, forsinket i det dårlige vejr. Og de 100 m3 olie er kun fiktive.

- Onsdag er vejret bedre og vi øver som planlagt, fortæller Jimmy Sørensen i telefon fra Mette Miljø. Vi ligger i farvandet mellem Venø og Struer. Martha Lerche og Manø har haft gummibåde ved land, hvor beredskabstjenestens folk har udlagt flydespærringer. De bliver nu trukket af de to skibe, fortsætter Jimmy Sørensen. Han er skibsfører og søværnets rådgiver under øvelsen.



Også politiet og søværnets mobile miljøenhed deltager. Om bord på ulykkesskibet bliver der beslaglagt beviser og besætningen undersøges for mistanke om spirituspåvirkning.  Når det hele er overstået onsdag eftermiddag, mødes alle involverede på rådhuset i Struer og evaluerer. Men allerede nu kan Jimmy Sørensen konkludere at det har været gavnligt.  Ikke mindst de to hjælpeskibe har fået rutine i praktisk håndtering af flydespærringer, så de er beredte, hvis uheldet en dag er ude.