[Oprindeligt publiceret af Forsvaret]

Det danske F-16 bidrag som siden 2. september 2011 har haft ansvaret for at udføre såkaldt Air Policing over de tre baltiske lande, blev i går afløst af en tysk enhed.

I de fire måneder, hvor danske F-16 har været på beredskab døgnet rundt for at kunne kontrollere uidentificerede fly og hjælpe civile fly, har danske piloter været på vingerne flere gange end nogensinde før, og har interceptet flere fly end tidligere hold. Det drejer sig om russiske fly, der flyver i internationalt luftrum over Østersøen.

Dannebrog bliver strøget foran Baltic Air Policing hovedkvarteret, hvor et nyt hold rykker ind hver fjerde måned.

Siden 2004, hvor de baltiske lande kom med i NATO, har NATO-lande med kampflykapacitet løst Air Policing-opgaven for dem i intervaller af fire måneder. Danmark har haft opgaven i 2004, 2009 og altså igen i 2011.

Overdragelsen af ansvaret for Air Policing opgaven blev markeret med en kort ceremoni på Siauliai Airbase i Litauen, hvor det Litauiske flyvevåben har hjemme, og hvorfra afvisningsberedskabet også holdes. Herefter gik de danske F-16 i luften med kurs mod Skrydstrup og støttepersonellet på godt 45 mand fløj hjem med en C130. Godt 10 danskere er stadig i Litauen for at afvikle missionen og få sendt udstyret hjem til Danmark med skib.

 

Chefen for det danske bidrag, major Dennis Andersen, bliver interviewet af litauisk presse, der var mødt talstærkt op for at tage afsked med det danskerne.

De danske F-16 forlader Baltikum for denne gang.