[Oprindeligt publiceret af Forsvaret]

Flammerne slikker op af siden på helikopterskroget, mens kvalmende sort røg bølger op mod himlen. Heldigvis er brandstedet ikke Ejnar Mikkelsens agterdæk. Helikopteren er en jernmodel og agterskibet, hvor de brandtøjsklædte fire besætningsmedlemmer nu slukker branden med skum og vandstøv, ligger på Søværnets Havariskole i Hvims - en lille landsby mellem Frederikshavn og Skagen. 



Af naturlige grunde kan inspektionsfartøjets besætning ikke øve helikopterbrand på agterdækket under sejlads i Grønland, så øvelsen her i Hvims er en kærkommen lejlighed til at pudse færdighederne af. Seneste sommers helikopterstyrt i Grønnedal var en påmindelse om, at ulykken kan ske. En Lynx-helikopter styrtede tæt på Hvidbjørnens helikopterdæk, dog uden at bryde i brand.

Inspektionsfartøjet Ejnar Mikkelsen er hjemme på en 4 måneder lang vedligeholdelseseftersyn på Karstensens Skibsværft i Skagen. 

- Skibet har det fint, der er tale om små maleropgaver og reparationer og en gennemgang af skroget, fortæller chefen, orlogskaptajn Niels Ole Markussen.

Mens skibet får den store overhaling, er den 19 mand store besætning spredt ud til andre dele af Søværnet. Chefen selv er f.eks. også chef på den nyeste fregat Niels Juel.  En del har været på isbryder-forskole og står klar i beredskabet til at rykke ud, hvis der skulle komme is i indre danske farvande. Andre har dækket pladser i både 1. og 2. eskadre - bl.a. er et medlem nu på piratjagt ved Afrikas Horn.
Men i en uges tid har størstedelen af besætningen gennemgået det vigtige havarikursus på skolen i Hvims.  Og øvelsen med at slukke brand i helikopter viste klart et behov for at træne - se video fra øvelsen på Forsvarskanalen.

Ellers har besætningen også gennemført den årlige ”Re-Sø” i bassinet på Flådestation Frederikshavn.

Omkring den 12.marts drager skib og mænd atter nordpå mod Grønlandske farvande. En tur, der i godt vejr tager 5 døgn.  Til efteråret bliver det søsterskibet Knud Rasmussens tur til at komme hjem og få en overhaling.