[Oprindeligt publiceret af Forsvaret]

Af Jan Schelbech Forsvarets Hovedredaktion

En patrulje fra Afghan National Army (ANA) bevæger sig igennem terrænet. Sammen med deres danske mentorer skal de forsøge at skabe kontakt til lokalbefolkningen, der er domineret af oprørere. De afghanske soldater har ikke bevæget sig særligt langt ind i området, før end de bliver angrebet fra flere sider.
Den afghanske commander og hans danske kollega beslutter sig derfor hurtigt for, at de har behov for flystøtte (Close Air Support). Det er her, de danske Forward Air Controllere (FAC) kommer ind i billedet.  De er piloternes øjne og ører på jorden. De kan guide kampfly ind, der kan bombe eller beskyde mål på jorden.

Eksemplet er fiktivt, men situationen realistisk.  Forsvarets Forward Air Controllere har siden 2006 leveret flystøtte til enheder på jorden, der har været i tæt kamp med Taleban i den afghanske Helmandprovins, og der er også en dansk Forward Air Controller tilknyttet den hurtige udrykningsstyrke (QRF) i MOB Price lige nu.

Det næste hold Forward Air Controllere er ved at være færdiguddannede. De har bestået FAC-uddannelsen ved Air Force Training Centre i Karup. De mangler kun at træne med kampfly om natten for at være fuldt certificerede.  De fleste militære discipliner bliver en større udfordring, når solen går ned, og mørket sænker sig, men det er faktisk ikke altid tilfældet for en FAC. 

- Hvis du kan dit kram i dagslys, har du ingen problemer om natten, blandt andet fordi vores tekniske hjælpemidler er så gode, siger oversergent Anders Madsen.

Han er en af tre kursister, der tester FAC-færdighederne af i det jyske i samarbejde med flyvevåbnets F-16 kampfly. 

- Vi kan faktisk levere en effekt i målet hurtigere om natten, fortæller Anders Madsen.

I mørke og med god sigtbarhed kan Forward Air Controlleren anvende en håndholdt IR pointer som en pegepind og udpege målet for piloten. Piloten har også en kraftig IR pointer i sin Targeting Pod på flyet. Med den kan han også pege på målet og derved bekræfte, han har fat i det rigtige mål.



Herefter kan enten piloten eller Forward Air Controlleren anvende det taktiske LASER-system til at guide laserstyrede våben ind i målet, og på et øjeblik kan en mulig fjende være nedkæmpet.

Når Anders Madsen er færdiguddannet, vil han indgå i et Tactical Air Control Party (TACP) bestående af fire mand, der følger patruljer og kampenheder på jorden.  En opgave han ikke er uvant med. Han var TACP-observatør på ISAF hold 8. Næste gang bliver det som Forward Air Controller.

 
Uddannelsen som Forward Air Controller kan søges af alle premierløjtnanter, kaptajner, oversergenter og seniorsergenter i forsvaret.

Ansøgere skal til en to dages optagelsesprøve ved Forsvarets Rekruttering

Air Force Training Centre afholder et kursus årligt og uddannelsen varer 8 uger.