[Oprindeligt publiceret af Forsvaret]

Dykkerne arbejder sig frem gennem vraget fra for til agter. I sidste uge fandt de en tromle med 200 liter hydraulikolie, som nu er bjærget. I denne uge fortsætter arbejdet med at lokalisere olien i vraget.

I to af skibets tanke med brændolie har dykkerne lokaliseret i alt 300m³ olie. Olien vil i denne uge blive forsøgt bjærget gennem en slange fra tankene i vraget til et tankskib, der ligger oven for vraget.

Når arbejdet her er afsluttet, fortsætter dykkerne med at søge efter olie længere agterover i skibet. Man har på forhånd en idé om, at der vil være en del olie i en af skibets ballasttanke. Det skyldes, at olien blev trykket ind gennem en revne i ballasttanken, da skibet sank.

Når dykkerne har fundet alle tankene med olie og har bjærget olien, mangler de kun at få tømt nogle rør på vragets dæk, som har været forbundet med tankene. Bjærgningsarbejdet forventes afsluttet om to uger.

Sådan bjærges olien

Når dykkerne har fundet en tank med olie, borer de et hul øverst i tanken. Herefter sætter de en slange på hullet, som er forbundet til tankskibet over vraget. Olien suges nu fra tanken til tankskibet.

13 dykkere arbejder på skift ved vraget i hold af tre. Dykker 1, udfører arbejdet på bunden. Dykker 2 assisterer ham med det, han har behov for, mens den tredje dykker sidder standby oppe på dækket fuldt påklædt til dykning - lige med undtagelse af dykkermasken. Han er klar til at gå ned, hvis der opstår problemer med de to dykkere på bunden. De to dykkere, der er nede, kan arbejde ca. 45 minutter på bunden, så skal de begynde en opstigning, der på grund af dekompression varer godt 100 minutter.

Forsvaret har indgået en kontrakt med bjærgningsselskabet JD Contractor A/S om bjærgningen af olien fra Fu Shan Hai.

Kilde: SOK



Dykkerklokken med to dykkere sænkes i dybet.