[Oprindeligt publiceret af Forsvaret]

af Lars Skjoldan, Flyvertaktisk Kommando.
 
- Vi er blevet bedt om at reagere hurtigt, og det har vi gjort, siger Søren W. Andersen, som er chef for operationsafdelingen i Flyvertaktisk Kommando.

Regeringen fik mandag opbakning i Udenrigspolitisk Nævn til at sende et dansk Hercules transportfly til at støtte den franskledede aktion mod islamister i det nordlige Mali. Den formelle beslutning forventes truffet i Folketinget i løbet af tirsdagen.

Tirsdag formiddag sendte Air Transport Wing Aalborg Herculesen af sted, så den kan stå klar på en militærbase i Frankrig, når Folketinget giver tilladelse til at arbejdet kan begynde. Når det er sket, bliver flyet lastet, hvorefter maskinen efter den nuværende plan vender snuden mod Mali med fransk gods.

Men turen til Mali fra Danmark er for lang for én besætning på én dag. For at kunne overholde reglerne om hviletid, og stadig levere varen, sendte Flyvevåbnet mandag aften en Herculesbesætning med et mindre Challenger-fly til Malaga i Spanien. Den besætning overtager flyet, når det mellemlander og flyver lasten resten af vejen.

- Det er et puslespil, at få den slags planer til at gå op. Når flyet så flyver tilbage til Frankrig igen, er den afløste besætning udhvilet og klar til at flyve det sidste stykke tilbage, forklarer Søren W. Andersen.

Endnu ikke overblik
Der er endnu ikke et endeligt overblik over, hvilke opgaver den franske ledelse vil sætte det danske fly til at løse. Umiddelbart ser det ud som om, der skal flyves gods fra Frankrig til Mali i den første tid og derefter flyves gods fra nabolandet Chad og ind i Mali.

- Selv om Flyvevåbnet har stor erfaring og normalt er på et højt beredskab, kan sådan noget slet ikke lade sig gøre, hvis ikke medarbejderne er klar til at yde en ekstra indsats. Vi har helt bogstaveligt talt ikke haft meget mere end et par dage til at få det her planlagt, få indkaldt personel og få flyet klargjort til denne opgave, forklarer Søren W. Andersen.