[Oprindeligt publiceret af Forsvaret]

Af Sune Wadskjær Nielsen, Kommunikationsafdelingen

Forsyningsrulle! I Esbern Snares højttalere får besætningen ordrer på at gøre klar til at fylde tankene. Skibet sejler parallelt med det amerikanske forsyningsfartøj USNS Patuxent, der bugserer sin lange brændstofslange over til det danske skib. RAS kaldes denne form for tankning - Replenishment At Sea. Det betyder meget for Esbern Snares operationer at få tanket kort efter, at skibet har passeret Suez-kanalen. 



Skibschefen kommandørkaptajn Henrik Holck Rasmussen forklarer:

- I operationsområdet er det begrænset mulighed for at få fuel, så vi kan holde søen i længere tid. Når jeg har fået den olie – cirka 360 kubikmeter – så vil jeg kunne være til søs uafbrudt den næste måned. Det næste, vi løber tør for, er friskvarer, men så må vi ty til frosne gulerødder og ærter, siger Esbern Snares chef.  

Se Esbern Snare RAS’se her.