[Oprindeligt publiceret af Forsvaret]

Af Henriette Bech, Forsvarskommandoen

Rotationsflyvningerne gennemføres fra og til Roskilde og Karup Lufthavne i Danmark og til og fra Camp Bastion og Mazar- e Sharif i Afghanistan, men primært Camp Bastion.

Flyvningerne går i det store hele efter planen.  Dog har der været en forsinkelse på en tur til Danmark på grund af vejret i Camp Bastion. Af sikkerhedsmæssige årsager måtte flyet vente med at tanke, til tordenvejret var drevet over

En anden flyvning til Danmark har været ramt af dårligt vejr i Roskilde Lufthavn, som betød, at i stedet for mellemlande i Roskilde Lufthavn, så blev flyet sendt direkte til Karup, hvortil flyet skulle have været efter Roskilde. Dette rækkefølge skifte medførte, at flyet kom meget tidligt til Karup og blev forsinket til Roskilde.

I forbindelse med flyvningerne er der i lufthavnene i Danmark mulighed for, at soldaterne og deres pårørende kan tage afsked i god ro og orden, og der er en mindre buffet med forfriskninger.  Det samme gør sig gældende ved ankomst, dog er stemningen her ofte noget mere og munter. I forbindelse med transport til og fra lufthavnene i Danmark har de soldater, som ikke følges af deres pårørende, mulighed for bustransport efter forudgående tilmelding.
Både flyvninger og bustransporter planlægges og koordineres af DANILOG.

Fakta

Rotationen som helhed gennemføres med fly fra LARK projektet, som har Danish Air Transport (DAT) som underleverandør. DAT flyver med en MD-83 som, når den flyver i forsvarsregi, kan have mellem 115 – 135 personer om bord.