[Oprindeligt publiceret af Forsvaret]



Fredag den 30. januar 1959 Kl. 14.15 indløber en nødmelding til flåderadioen ved Grønlands Kommando.

Den Kongelige Grønlandske Handels nye flagskib, Hans Hedtoft, har ramt et isfjeld, og der er opstået lækage. Skibet befinder sig syd-sydøst for Kap Farvel med kurs mod København.

Nødmeldingen bliver starten på den hidtil største eftersøgningsoperation i grønlandske farvande. Den får betegnelsen ”Operation Isbjerg” og bliver ledet af Grønlands Kommando.

Teisten og H.J. Rink sejler så hurtigt, det er muligt i hård kuling og begyndende overisning.

Men trawleren Johannes Krüss får radiokontakt med Hans Hedtoft og radiopejler skibet. Der er tvivl om den opgivne position, og på Johannes Krüss vælger man at følge pejlretningen.

Vejret er hårdt med storm, snetykning og isforekomster. Situationen er farlig også for trawleren.

Klokken 17.36 får man ved Grønlands Kommando den chokerende melding, at Hans Hedtoft synker langsomt og behøver øjeblikkelig assistance. Ved kommandoen sætter man al lid til, at Johannes Krüss når frem i tide. Men forgæves. Klokken 17.45 mister trawleren radiokontakten til det synkende skib. Klokken 17.50 opfanger man hos Julianehåb Radio en sidste melding fra Hans Hedtoft: ”Vi synker nu”.

Læs hele kaptajnløjtnant Per Herholdt Jensens artikel om forliset her.