[Oprindeligt publiceret af Forsvaret]

Af Lars Bøgh Vinther, Værnsfælles Forsvarskommando

Skibsfører Kim Egelund Rasmussen var lige mødt i vagt i VTS Storebælt, og havde sat sig til rette bag skærmene med en frisk kop kaffe, da han bemærkede, at en 40.000 ton stor cypriotisk bulk-carrier havde kurs mod grundt vand. Skibet havde meldt sig til VTS før Sjællands Odde og fulgte rute T hele vejen sydpå gennem VTS Storebælts område. Skibet har en dybgang på 10,4 meter og skifter over til den anbefalede  rute Hotel med kurs mod Riga i Estland. Da det passerer et nordgående skib, drejer cyprioten mod lavt vand.

- Efter Agersø Flak ligger der en grund, hvor der kun er 9,8 meter dybt, fortæller Kim Egelund Rasmussen, og cyprioten retter ikke op, men fortsætter mod grunden.

Skibsføreren kalder skibet over radioen, men der er ingen reaktion. Først i tredje opkald, hvor VTS anbefaler et hårdt styrbord drej, drejer skibet og undgår dermed en grundstødning. Da skibet lidt efter klokken 05.30 passerer grunden, sker det med en afstand på 100 meter. Med en fart på 11 knob tager 100 meter ikke mange sekunder at tilbagelægge.

- Vi fik da pulsen op fra morgenstunden, slutter Kim Egelund Rasmussen i telefonen fra VTS Storebælt, og kaffen nåede også at blive kold, men der var heldigvis mere på kanden.