[Oprindeligt publiceret af Forsvaret]

Af Værnsfælles Forsvarkommando

Lørdag den 30. juni 2018 tabte en af Forsvarets EH101-redningshelikoptere en nødluge over det indre København under indflyvning til Rigshospitalet. Lugen blev tabt fra 150-200 meters højde og landede i en baggård til Frederiksborggade knapt halvanden kilometer fra helikopterlandingspladsen på Rigshospitalet. Lugen forvoldte ingen skader på hverken mennesker eller ting.



Døren, som er en nødudgang for besætningen, måler cirka 75 gange 130 centimeter. Udløserhåndtagets brudtråd var intakt, da helikopteren fløj af sted på redningsopgave, og der er ikke fundet skader eller fejl i rammen. Skader på billedet stammer fra faldet. (Foto: Flyvevåbnet)

Københavns Politi hentede døren samme dag, og Helicopter Wing Karups Wing Investigation Board har undersøgt tekniske og operative forhold for at afdække grunden til, at lugen faldt af, lige som de har undersøgt eventuelle forbedringer, der kan forebygge lignende hændelser.

- Undersøgelsen er nu afsluttet, og konklusionen er, at dørens udløser-håndtag utilsigtet og ubemærket blev påvirket, da redderen om bord på helikopteren tog sin vest af for at udføre førstehjælp på en patient. Vesten har ramt udløserhåndtaget, uden nogen har bemærket det, og det har fået lugen til at falde af. Der gik cirka 15 minutter, fra håndtaget blev udløst, til lugen faldt af på grund af luftforhold omkring helikopteren, siger oberstløjtnant Kim Holst, der er chef for Helicopter Wing Karups Investigation Board.

Det er normal praksis for en redder at tage vesten af i forbindelse med be-handling af patienter for at sikre fuld bevægelsesfrihed og dermed forbedre chancerne for patienten. Vesten rummer foruden en oppustelig krave til at give opdrift i vand også lommer til udstyr som eksempelvis en nødradio, og det gør vesten tung nok til at udløse håndtaget.

- Det skal være nemt at åbne en nødudgang, men det må ikke ske, at den åbnes ved en fejl til fare for andre. Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse har derfor lavet en ekstra sikkerhedsanordning i form af en beskyttelsesplade hen over udløserhåndtaget på døren for at mindske risikoen for, at det sker ved et uheld, siger Kim Holst.

Samtlige operative EH101 helikoptere har fået monteret den nye sikkerheds-anordning.



Et stykke 3 millimeter tykt lag plexiglas sikrer, at en lignende påvirkning af nødudgangens udløserhåndtag ikke sker igen, men samtidig er nemt og hurtigt at åbne i en nødssituation. (Foto: Flyvevåbnet)

Helikopteren fløj videre fra Rigshospitalet samme dag, da det vurderedes, at der ikke ville være en øget risiko ved fortsat flyvning. Tekniske undersøgelser har vist, at der heller ikke var skader eller fejl på rammen, som døren sad i.