[Oprindeligt publiceret af Forsvaret]



Af Forsvarskommandoen

De årlige pendulflyvninger med brændstof fra Thule Airbase til Station Nord har fået en hård begyndelse med lave temperaturer begge steder. Da den første flyvning med det ukrainske Iljusjin 76 fly skulle lette fra Thule, var temperaturen minus 32 grader. Det betød at brændstofpumperne, som skulle pumpe brændstof til flyet, var frosset sammen.



Piloten "ZOR" fra Air Transport Wing i Aalborg er detatchment commander på dette års flyvninger. Han fortæller fra Thule, at man fik løst problemet og lettede fra Thule Airbase.

- På Station Nord var det blot 10 grader koldere, så pumperne var også frosset, og det forsinkede arbejdet med at pumpe. De minus 42 grader var formentlig også årsagen til, at en af flyets ruder flækkede på turen tilbage til Thule, fortæller "ZOR".


IL-76 fra det ukrainske flyvevåben lettede fra Flyvestation Aalborg 15.marts. Foto: Skree, Flyvevåbnets Fototjeneste.

Den første dags flyvning blev aflyst på grund af snevejr på Station Nord, så problemerne med frostgraderne oveni kan få indflydelse på den mængde af brændstof, man kan nå at få frem til Station Nord. Der er planlagt levering af 650.000 liter brændstof med 25 flyvninger over fire uger.

- Vi er startet tidligere i år end foregående år, så der er koldere end normalt. Vi håber at få en ny rude når frem torsdag, men med Grønland ved man aldrig, fortæller "ZOR" og fortsætter.

- Det er ekstremt udfordrende at arbejde i de kolde temperaturer. Bilerne skal enten køre eller holde med motorvarmer på. Ellers vil de ikke starte. Alle har polarjakker og polarbukser på, når de er ude, og man skal virkelig passe på ikke at blotte huden, når det er så koldt. Man får frostskader super hurtigt. Specielt hvis der samtidigt er en lille brise. 

- Alle tager det dog med godt humør. Det er heldigvis ikke første gang, vi opererer i så kolde egne, så vi tager det en dag ad gangen. Man må bare acceptere, at tingene går lidt langsommere, når det er så koldt, slutter "ZOR".


Thule Airbase vejrtavle afslører, at det er koldt udenfor. Foto:"ZOR".

Fakta om flyvningerne:
IL-76 flyet fra det ukrainske flyvevåben, besætning og dansk mandskab har base på Thule Airbase under de fire ugers flyvninger. På station Nord er Arktisk Kommandos seks fupper udvidet med tre specialister.

IL-76 kan fragte større mængder end et dansk Hercules C-130 transportfly, så man kan nøjes med færre flyvninger.

Brændstoffet er afgørende for at holde Station Nord kørende med strøm og varme, og muligheden for at tanke fly op som lander på stationen.