[Oprindeligt publiceret af Forsvaret]



Af Steffen Fog, Forsvarskommandoen

Seahawk-helikopteren gør Forsvaret bedre til at løse opgaverne i Arktis og Nordatlanten. Forsvaret kan nu se bedre og flyve længere i Arktis.

Med helikopterens markant forbedrede sensorer, som blandt andet består af radar, dagkamera, natkamera og infrarød kameraer, night vision goggles og opgraderede elektroniske systemer og kommunikationssystemer, har Forsvaret en meget bedre evne til at ”se” og lokalisere objekter.
Dertil kan man flyve meget længere.



”Med helikopterens meget længere rækkevidde, kan vi ofte indsætte helikopteren tidligere på for eksempel redningsaktioner. For eksempel havde vi en redningsaktion i maj i år, hvor vi skulle på eftersøgning i Godthåbsfjorden. Da vi fik alarmen, lå skibet med helikopteren ombord 200 sømil fra operationsområdet. Men vi kunne indsætte helikopteren med det samme alligevel, for med den længere rækkevidde kunne den godt nå frem og stadig have flyvetid til at udføre eftersøgningen. Sådan noget betyder nogle gange forskellen på liv og død,” siger Jan Olav Skogøy, kommandørkaptajn og skibschef på Inspektionsskibet Hvidbjørnen.

Velkendt type med ny indmad
De Seahawk-helikoptere, som det danske forsvar har købt, er helt fabriksnye og har den allernyeste indmad – men selve flytypen er en velafprøvet type, som allerede har fløjet tusindvis af timer i blandt andet det amerikanske forsvar.

Forsvaret har med indkøbet af Seahawk-helikopteren således opnået både at få den sikkerhed og stabilitet, der ligger i at få en velafprøvet flytype med tusindvis af flyvetimer på bogen, og samtidig at få de allernyeste elektroniske systemer ombord på helikopteren, fx forbedret autopilot, natkikkerter, radar, varmefølsomme kameraer og så videre. 



”Radaren kan se hele horisonten rundt, 360 grader, og vi kan se rigtigt langt med den. Vi har også fået et rigtigt godt FLIR-kamera (forward looking infrared, red.), natkamera og infrarødt kamera. Det hjælper os til at kunne se ting på lang afstand og identificere, hvad det er, vi kigger på,” siger NIS, der er kaptajnløjtnant og pilot på Seahawk-helikopteren. Han flyver blandt andet helikopteren, når den er udstationeret på inspektionsskibene ved Grønland, Færøerne og andre steder i Arktis.

Se video længere nede.

De nye Seahawk-helikoptere skal blandt andet bruges i Forsvarets opgaveløsning nationalt i dansk område, i Nordatlanten og Arktis – ved Grønland og Færøerne – og i internationale operationer. De får derfor hjemme på de danske fleksible støtteskibe og fregatter ud over på Forsvarets inspektionsskibe i Arktis og afløser forgængeren samme sted – Lynx-helikopteren.