Nyheder
Forlig
Døgnrapport
Arrangementer
Følg Forsvaret
Forsvarets arealer
Publikationer
I august 2016 deltager et chartret DFDS-skib i fjernelsen af resterne af Libyens kemiske våbenprogram. Det var en del af Operation RECLIB. Foto: Anders Gaden/Forsvaret.
Af Forsvarskommandoen
Den nye aftale om ARK projektet er netop blevet underskrevet af både den tyske og den danske Forsvarschef, og omfatter årene efter 2021.
Det succesfulde samarbejde om søtransportkapacitet mellem dansk og tysk forsvar blev påbegyndt i 2006. Den gældende aftale, en Memorandum of Understanding (MoU), er 10-årig og gælder til og med 2021. Den netop underskrevne MoU gælder fra 2022 og fremefter, og byder på yderligere fleksibilitet samt større kapacitet i det bilaterale samarbejde.
Kort fortalt går ARK-projektet ud på, at Danmark indgår en aftale med et rederi om at stille et vist antal skibe til rådighed for søtransport. Denne kapacitet deles mellem Danmark og Tyskland, og kapaciteten kan desuden stilles til rådighed for NATO og (en række andre) allierede nationer.
Panser køres om bord i Køge Havn på vej til eFP. Foto: Nils Brandt.
ARK projektet har for øjeblikket fem Roll-on/roll-of (RORO) skibe på tilkald, som alle tilhører rederiet DFDS. Skibene er blevet specialindrettede for fleksibelt at kunne dække forsvarets særlige behov. Når der f.eks. skal sejles lastbiler og panserkøretøjer fra Køge til Estland på eFP-mission, som det skete i starten af januar, tages skibene ud af deres civile DFDS rutenet og anvendes af forsvaret.
Når opgaven er løst, gives skibene tilbage til DFDS.
En vigtig del af aftalen med rederiet er, hvor hurtigt skibene kan tilkaldes til forsvarets brug. I den nye aftale er kapaciteten forøget med, hvad der svarer til et ekstra skib, og efter et særligt tysk ønske er tilkaldetiden nedsat, således at styrker på højt beredskab til f.eks. VJTF hurtigt kan transporteres ad søvejen. Den nye aftale gør det samtidigt nemmere at optage yderligere nationer i samarbejdet.
Rederiet DFDS har hidtil været den primære leverandør af skibe til ARK Projektet, og et EU udbud er netop igangsat for at tilvejebringe nye skibe til ARK Projektet fra 2021/2022.
Fakta: