Nyheder
Forlig
Døgnrapport
Arrangementer
Følg Forsvaret
Forsvarets arealer
Publikationer
Seks danske F-16-kampfly er nu ankommet til Argentina og er overdraget fra Danmark til Argentina. I alt har Argentina købt 24 danske kampfly.
De seks danske F-16 er blevet fløjet til Argentina med støtte fra tankfly fra U.S. Air Force. Foto: Forsvaret
Af Forsvaret
Efter at have fløjet knap 13.000 kilometer landede danske F-16 piloter fredag eftermiddag i Argentina. Sammen med et mindre hold teknikere har de fløjet de første seks danske F-16 kampfly, som Argentina har købt af Danmark, til Sydamerika.
Turen på 13.000 kilometer kunne ikke klares i et stræk, så undervejs landede de for at tanke i Zaragoza i Spanien, på De Kanariske Øer og i Brasilien, inden de nåede frem til den argentinske base Río Cuarto.
En lang tur, som ikke kan sammenlignes med at krydse Atlanterhavet i et stort passagerfly.
”Det er ikke en triviel opgave at flytte så mange en-motorede kampfly så langt og over Atlanterhavet,” fortæller chefen for den danske del af holdet, Niels Andersen, med flyvernavnet NIE. ”Der er mange ting, der skal falde i hak og virke perfekt på samme tid for at få flyene sikkert til deres nye hjemmebase i Argentina. Turen herover har ikke været helt uden udfordringer, men vi har haft ekspertisen med på holdet til at kunne løse det hele undervejs, og nu står vi her i Río Cuarto. Det er jeg både glad og stolt over.”
Argentina har købt 24 F-16-kampfly af Danmark. Men fordi de endnu ikke selv har piloter, der er uddannet til at flyve dem, anmodede de om dansk assistance til at få de første seks fly fløjet over Atlanterhavet.

De argentinske teknikere får sidemandsoplæring fra de erfarne danske teknikere. Foto: Rune Dyrholm / Forsvaret
F-16 kampflyene har opereret i Danmark siden begyndelsen af 1980erne og bliver i disse år erstattet af de mere moderne og højteknologiske kampfly F-35.
Den 1. oktober 2023 modtog Danmark de første F-35 kampfly. Siden da har Flyvevåbnet arbejdet på, at F-35 skal overtage opgaven med at passe på Danmark fra F-16.
I dag er det ikke længere F-16 men F-35, der varetager afvisningsberedskabet. Og efter planen skal være F-35 kampflyet være fuldt implementeret i Forsvarets af Danmark og NATO i 2027. Til den tid er alle Danmarks nuværende F-16 kampfly enten doneret til Ukraine eller solgt til Argentina.

Flyene kontrolleres i Brasilien efter turen over Atlanterhavet. Foto: Rune Dyrholm / Forsvaret
På turen har de erfarne danske teknikere og flymekanikere sidemandsoplært deres argentinske kolleger, som nu skal tage over.
”Det er især kulturen for flysikkerhed og grundighed i arbejdet, de danske teknikere kan give videre. De danske F-16 har været passet nidkært, siden de ankom tilbage i starten af 1980’erne, og netop derfor har de fortsat værdi som operativt værktøj under andre himmelstrøg,” fortæller NIE.
Ankomsten af de første F-16 til Argentina har været længe ventet og bliver markeret af den argentinske præsident ved en ceremoni lørdag, hvor også den danske forsvarsminister deltager. Den allersidste flyvning med danskere i cockpittet på de nu forhenværende danske F-16 bliver en overflyvning af større byer i Argentina, så befolkningen kan opleve deres nye fly med egne øjne og ører.
Undervejs på turen fra Danmark er de danske jagerpiloter blevet støttet af flere amerikanske KC-135-tankfly. Det er en forudsætning for at komme over Atlanterhavet og gør det muligt, at F-16-flyene hele tiden har tilstrækkeligt brændstof til at nå en alternativ landingsplads, hvis behovet skulle opstå. Tankflyene er også blevet brugt på strækningen fra det østlige Brasilien til basen i Río Cuarto i Argentina – en tur på omkring 5.000 km.
Foruden tankflyene har en argentinsk C-130 deltaget i operationen for dels at fragte det nødvendige udstyr og reservedele til at servicere kampflyene og dels for at yde SAR-dækning. Den rolle består i at kunne kaste en redningsflåde til piloten i tilfælde af en nødsituation, hvor han må skyde sig ud af flyet og ender på havet. Et beredskab, der bruges hver gang en-motorede kampfly skal tilbagelægge lange stræk over åbent hav.
De første seks fly er primært to-sædede modeller, som skal anvendes til omskoling i Argentina. Flyene blev officielt overdraget til Argentina umiddelbart inden afgang fra Flyvestation Skrydstrup i Danmark, men er fløjet med danske piloter ved roret og opereret efter danske retningslinjer på turen til Argentina.

De første seks F-16 på vej over Atlanterhavet med hjælp fra amerikanske tankfly. Foto: Forsvaret