[Oprindeligt publiceret af Forsvarskommandoen]

Af Flemming Diehl, Forsvarets Materieltjeneste

Bliver en skrøne sand, bare fordi den bliver genfortalt masser af gange? Svaret giver vist sig selv, og selvom pressen har kaldt CL 604 Challenger for et fejlkøb, så holder den ikke helt. For de tre fly har nu rundet de 10.000 timers flyvning.

- Flyene har været en positiv oplevelse. Ja, jeg kan ikke komme i tanke om nogle negative oplevelser af betydning, siger ingeniør i Forsvarets Materieltjeneste Ole Christoffersen, der i sin tid var med til at indkøbe de tre fly.

Ikke flyets problemer
De tre Challenger fly blev dengang valgt, da de opfyldte kravene, samt var de billigste, har lave driftsomkostninger og, hvad der ikke er uvæsentligt i dag, så er de miljøvenlige af et fly at være. Men det har dog ikke afholdt dagspressen fra at kritisere flyene.

- De problemer, der har været, såsom med radaren, har jo intet med selve flyet at gøre. Udover det, har der været kritik af, at de ikke kunne flyve i så megen sidevind som de gamle Gulfstream. Men det passer ikke. De er faktisk godkendt til en højere sidevind end Gulfstreamen. Så meget af kritikken handler om konservatisme, påpeger Ole Christoffersen.

Konservatisme
- Der var mange, som gerne ville have Gulfstream igen, og de havde svært ved at vænne sig til, at de nu skulle have Challenger. Det er ligesom, hvis du er vant til at køre Chevrolet, så kræver det tilvænning at få en Golf GTI i stedet, siger han og giver lige en forklaring på, hvorfor det alligevel har taget noget tid for de tre CL 604 at nå de 10.000 timers flyvning.

- Igen har det intet med selve flyet at gøre. Leveringen blev forsinket, og senere kunne leverandøren af sensorerne ikke leve op til vores strenge krav, konstaterer Ole Christoffersen, der mener, at man nu har fået opbygget en velfungerende logistik omkring Challenger-flyene. Derved vil de næste 10.000 timer også blive afviklet langt hurtigere.

(Kilde: Flyvertaktisk Kommando)