[Oprindeligt publiceret af Marinestaben]

Skibsreder Mærsk Mc-Kinney Møller tog selv imod sammen med ledelsen på Odense Stålskibsværft (Lindøværftet), da kontreadmiral Niels Mejdal, forsvarschefen og en lang række involverede fra Søværnets Materielkommando mødte op til ceremonien.

I en specielt til formålet bygget hal lå en 10x2 meter stor plade klar under en laser-skæremaskine.

Forsvarschefen startede laser-roboten med et tryk på en knap, hvorefter maskinen skar to huller.

- Det er ikke fup, men alvor. Nu er produktionen startet. Pladen skal sidde i skibets stævn, som indtil dåben hedder L16, pointerede værftets direktør Peter Tang Jensen.

- Hr.Møllers tilstedeværelse har stor symbolværdi,sagde Jesper Helsø i sin tale. Det er en markering af det tætte samarbejde, og det holdningsmæssige fællesskab der er mellem Forsvaret og A.P.Møller. 

Lasermaskinen som skal skære stålet er nyeste teknologi. De ekstra tynde stålplader skal skæres og svejses uden den sædvanlige høje varmepåvirkning.  Dermed undgår man buler i stålet og opnår en stealth-virkning.  Skibets stealth er særdeles vigtig, det skal ikke kunne lokaliseres på radarskærme.  Den moderne teknik og processtyring som ligger bag de Flexible Støtteskibe, smitter også af på fremtidens arbejde i Søværnets Materielkommando.

Produktionen af det andet Flexible Støtteskib sættes i gang når kølen til L16 er lagt i november.




Model:  De sidste ydre ændringer af skibets design fandt sted i vindtunnel i Lyngby.
Af hensyn til turbulens-problemer på helikopterdækket måtte skorstenene hæves en meter.


Skibsrederen viste rundt på værftet, som han er bestyrelsesformand for.  Administrerende direktør John Skov Hansen lytter med på ordene til forsvarschefen


Chefen for SMK, kontreadmiral Niels Mejdal, bydes velkommen af skibsrederen selv.


To der har arbejdet tæt sammen om projektet – ingeniør Kurt Skyggelund fra Lindø, og kommandørkaptajn Per Bigum, SMK.