Nyheder
Forlig
Døgnrapport
Arrangementer
Følg Forsvaret
Forsvarets arealer
Publikationer
Sidste nyt fra chefen
Det er altid lidt trist at være på et skib, der er lidt koldt og dødt i det, samtidig med at en masse teknikere farer ud og ind af skibet, og skiller det ene ad og samler andet. Det kan være svært at bevare overblikket.
Men det lykkedes faktisk at få gennemført næsten alle de arbejder, som vi havde bedt om. Så derfor siger vi tak til Jesper Larsen, og alle de andre, der har gjort en stor indsats, for at vi kunne få det et velfungerende skib at sejle med. Og også tak til vores egen besætning, hvoraf ikke mindst teknikdivisionen virkelig har gjort en stor indsats.
Der var selvfølgelig en del ting, som først kom på plads i sidste øjeblik, så vi rendte lidt i vejen for hinanden, når vi på en gang holdt forskole og fik de sidste arbejder afsluttet. Kun vores kanonsigte blev ikke færdigt. Det konstaterede vi da vi skulle skyde under forskolen. Så nu må vi se, om vi kan får nogle folk op til at afslutte dette arbejde, så vi får mulighed for at gennemføre en skydning sidst på togtet. Også vores nye gummibåde har vi haft lidt indkøringsproblemer med, men nu er de også kommet i orden, og det er godt, da de jo er et af vores væsentligste arbejdsredskaber i mange af vore opgaver.
Ellers forløb forskolen godt, og vi havde fornøjelsen af at kunne vinke farvel til vore familier og venner dels ved afgang fra Frederikshavn og dels i forbindelse med vores afgang fra København efter endt forskole. Det er ikke så tit det kan lade sig gøre, men jeg ved, at der var mange, der var meget glade for muligheden for også at vise vores stolte skib frem.
På vej mod Færøerne løb vi ind i en storm, og det betød, at vi fik et brat opvågnen til livet til søs, og at vi fik rystet skibet på plads og fundet de sidste udestående arbejder. Heldigvis blev vejret meget bedre da vi var kommet forbi Shetlandsøerne, og vi har jo haft godt vejr lige siden, i betragtning af, at det er vinter også på Nordatlanten.
Efter en velfortjent weekend i Thorshavn, tog vi imod eskadrechefen, kommandør Jens Walther, som for første gang besøgte os i to dage, og derefter gik det videre med arbejdet på havet, indtil vi skal til at fejre jul og nytår, men det kommer der mere nyt om senere.
Endnu en gang er vi gået på togt med vores erfarne besætning, uden at der er sket de store udskiftninger, og det er atter en fornøjelse at sejle sammen med en næsten fuldtallig erfaren fast A-besætning. Det tegner godt for resten af togtet. Vores værnepligthold ser også ud til at have fundet sig godt tilrette, og jeg er sikker på, at vi atter gang kan sende et hold værnepligtige fra skibet med en god oplevelse bag sig, og forhåbentlig med nogle positive fremtidige kolleger blandt dem.
Så lad os i fællesskab ønske os endnu et fælles godt togt på vores ”happy ship” HVIDBJØRNEN.
Med venlig hilsen
POUL-ERIK LARSEN
CH HVBJ (A)
Blink I natten:
Så har skibets kommunikations sektion været aktive igen, denne gang med lidt øvelses-aktivitet med et af flådens andre skibe, HDMS ABSALON ud for Sjællands Odde.
Øvelses foregik over en periode på ca. 3 timer, og var yderst spændende og fagligt interessant.
Som en lille opstart begyndte vi med en voice øvelse, dvs. det talte ord over en UHF radio, hvor formålet var at rykke rundt på 4 fiktive skibe. Dette gav god træning i radioprocedurer, og radiodisciplin.
Efterfølgende senere på aftenen overgik vi til en blink øvelse, dvs. en morselampe, hvor man fra skib til skib morser med lys til hinanden. Dette gav også fremragende øvelse i procedurer og genkendelse af morsesignaler.
HVIDBJØRNENs 2 radiogaster Annbritt og Henrik |
Som vist på billedet Henrik og Ann-Britt ved morse lampen, dog taget i dagslys og ikke ved selve øvelsen.
Alt i alt en god aften for kommunikationssektionen, idet det ikke forekommer så ofte, at man øver med andre af flådens skibe.
Sign. Radioen HVBJ-A
Gummibåds TKO i nord Atlanten
En dag i fartøjsdragten.
”Godmorgen, klokken er 0800!”, råber driften, eller sådan føles det på det tidspunkt på dagen. Her starter dagens strabadser, driften uddelegerer formiddagens opgaver til konstablerne i maskinen.
Jeg sidder i mine egne tanker, mens der uddeles opgaver, lige ind til han siger mit navn. ”Daniel du har daglig gummibåd”. Jeg siger halløj og er klar til at komme i gang. Men jeg skal lige have dagens første kop kaffe som jeg kan tage med op til mine både.
Lillebror klar til afhenting af personel |
Her starter jeg med at kontrollerer, at der er olie på motorerne inden jeg starter dem op.
Jeg går ind i hangaren igen for at hente vandslangen med de to kopper på, som skal ind over motorerne, så de kan få kølevand. Jeg går ud i støvregnen igen, montere kopperne på motorerne tænder for vandet, kravler op i gummibåden og starter for motorerne. Bruum, og de er startet, nej der gik den ene ud, jeg starter den igen, og så går den anden ud! Jeg klør mig selv lidt i nakken og starter den igen, nu kører de fint. De får lov til at køre i en fem til ti minutter.
I mellemtiden kontrollerer jeg, at nogle af de ting, som skal være ombord i gummibåden, ikke er blæst væk i natten løb – som f.eks. pagajer, pulverslukker og kasteline. Desuden skal der i det forreste rum i båden være pyroteknik, lappegrej, to varmetæpper, førstehjælps grej, lænse pumpe, og to ekstra brændstoftanke.
Efter jeg har kontrolleret, at alt er der og fungerer, stopper jeg motorerne og går i gang med samme kontrol på lillesøster (bruges til personel transport og hvis lillebror er i stykker) som står på bagbord side af hangaren.
Efter den daglige bevæger jeg mig nedenunder igen, hænger min jakke på plads og tager en kop kaffe mere.
Her kan jeg fortælle lidt om besætningen på gummibådene, som består af en fartøjsfører, for det meste dagvagten, som sejler båden, og så er der mig selv “sagde hunden” som TKO, en slags mekaniker, som skal kunne træde til hvis der går noget galt med motorerne. Jeg tager også krogen til kranen af og i, når vi bliver sat og hejst.
Og til sidst er der forhaleren. Det er ham, som løsner den forreste trosse på gummibåden, når den bliver sat i vandet, og sætter den fast når vi skal hejses. Desuden har vi en dykker med, når der er en “mand over bord” eller en “helikopter i nød”.
Mens jeg nyder det sidste af min kaffe og sidder og udveksler erfaringer i kontrolrummet - såsom de sidste vittigheder fra mobilen, lyder det fra højtalerne på skibet. “FOR ØVELSE, FOR ØVELSE, MAND OVER BORD, MAND OVER BORD”. Så får jeg travlt, sætter min kaffekop det første og bedste sted, hvorefter jeg løber alt hvad jeg kan op for at iklæde mig min fartøjsdragt (som vi skal ha’ på når vandtemperaturen er under 15oC).
Jeg står oppe ved styrbord vagtstue, hvor fartøjsføreren og forhaleren også er ved at gøre sig klar. Her går det stærkt, vi skal have den person/dukke op af vandet inden der er gået 5 min.
Vi har gjort os klar, sidedækket har klargjort lillebror, dykkeren er mødt og klar, jeg hopper op i lillebror for at sænke motorerne og starte dem op, nu virker de, jeg slukker dem igen, resten af besætningen er kravlet ombord. Alt dette er sket på omkring 3 min.
Vi melder til vores næstkommanderende (NK), at vi er klar. Skibet har i mellemtiden lavet et styrbord drej for at lave fladt vand, vi kan blive sat i.
NK får meldingen fra broen, at vi er i styrbord drej vi sejler lige over 8 knob og vi må sætte når vi kan. NK råber ALLE KLAR, vi rækker en hånd i vejret og råber klar, NK råber SÆT LILLEBROR, kranen drejer og begynder at sætte os, jeg åbner for krogen, så den kan løsnes, når vi rammer vandet.
Fartøjsføreren starter motorerne. Da vi rammer vandet løsner krogen, men så går den ene motor ud. Vi får den hurtigt startet igen, hvorefter jeg klør mig i nakken igen, og tænker forbandede motor. Vi får løsnet forhaleren, og så er vi af sted, udkigsposten på Hvidbjørnen peger i den retning dukken er.
Vi kommer hurtigt ud til dukken, dykkeren springer i vandet på bedste Baywatch stil. Han svømmer med dukken over til lillebror igen. Vi får dukken og dykkeren ombord igen, og vi returnerer til HVIDBJØRNEN. Vi lægger os standby lige agten for skibet, indtil de siger, at vi kan blive hejst. NK råber et eller andet uforståeligt, som er hans tegn til, at vi må sejle op på siden af skibet, hvor først forhaleren sætter trossen fast.
Der slækkes på motorerne, lillebror driver ned langs siden af skibet til forhalerlinen er stram, hvor efter jeg griber efter krogen, sætter den fast i lillebror og råber HUGGET. Vi bliver hejst og dukken sendes ind på infirmeriet, det hele er overstået på 7 min. Det er godt nok. Det ville være bedre, hvis vi kunde gøre det på 6 min. Men der skal vi øve os lidt mere.
Da vi var kommet ombord, lillebror er sat i vuggen, og alle var kommet af sparkedragten, kom NK og roste os for indsatsen. Alt i alt en god start på dagen, nu må jeg ned og få mig en kop kaffe mere. Det har jeg fortjent!
Lillebror returnerer til HVIDBJØRNEN efter endt opgave |
Kl. 1300 bliver der prajet gummibåds besætning og FI hold tørn til. Så er det i gang igen, op og iklædes fartøjsdragten, der står fartøjsføreren og forhaleren også og gør sig klar.
Da vi bliver klar går vi ud til lillebror og falder på for at klargøre. Nu venter vi bare på FI holdet, som består af en officer og en eller to konstabler. De hopper også op i lillebror og så er vi klar til at blive sat. Samme måde som mand over bord.
NK råber klar, alle har en hånd i vejret, og så råber han SÆT LILLEBROR, vi bliver firet ned jeg hugger ud og forhaleren smider fortrossen op på skibet, og vi er af sted.
Fiskeriinspektion på en stor russisk trawler. |
Den første der kravler ombord er officeren, stærkt fulgt af en konstabel med en taske på ryggen, som nok vejer omkring 30 kg. Det er ret mange kilo ekstra, som man skal have med op af lodslejderen, men de kommer begge sikkert ombord og vi returnerer til HVIDBJØRNEN.
Vi kommer tilbage og bliver hejst. Med lillebror på siden og en skralde-surring omkring tårnet på båden, kan vi bare vente til der bliver prajet efter os igen - det tager typisk 2-3 timer at lave en FI.
Efter ca. to timer bliver der igen prajet ”Gummibåds besætning og side dæk tørn til for afhentning af FI hold”. Det er samme procedure som sidst. Det tager ca. 10 min at hente vores drenge tilbage på skibet igen.
Lillebror bliver sat i vuggen igen og sat fast. Det var så den dag, så er det spændende at se hvad morgendagen bringer!
MOKS Daniel Christiansen 375
Et strejf af den kolde krig
Det var en mørk, kold og blæsende morgen lidt nord for Færøerne. Da modtog HVIDBJØRNEN et opkald fra Færøernes kommando. ”Lige syd for det færøske område vil der passere en russisk flådestyrke og vi vil have jer til at sejle ned og tage billeder af den”.
”Uh” tænkte vi her ombord. Planen var jo at vi skulle ind til et taktisk anløb og hente nye forsyninger, og desuden var vejret jo heller ikke det bedste. Men i regn, sne og slud kommer HVIDBJØRNEN A også ud, så vi vendte rundt og sejlede alt hvad remmer og tøj kunne holde, sydover med bølgerne lige imod os.
Et af de russiske krigsskibe set fra luften |
Da opgaven var blevet løst, godt nok af flyvevåbnet og ikke os selv, vendte vi om og sejlede nordpå igen. Dette var heldigt nok, da det viste sig at der var brug for os og vores helikopters assistance på Suderø. På sygehuset lå en patient, der skulle flyves til Thorshavn. Dette gik vi straks i gang med, og efter at det var fuldført sejlede vi ind til vores taktiske anløb og fik vores forsyninger, så kokkene også kunne komme i gang.
Moks Anders T Bjørn 307
Tillykke med fødselsdagen.
29 november 274 MOKS Leif Hansen 28 år
02 december 703 VPL Mark Severinsen 21 år
06 december KIB SG Jesper Vincent Hansen 34 år
10 december 275 Tommy 25 år
Tillykke med udnævnelsen.
299 Benedikte Hove MOKS
196 Morten Kristensen MOKS
265 Jesper Engbjerg MOKS
268 Siggeir Christian Høgh MOKS
375 Daniel Christiansen MOKS
275 Tommy Kristensen MOKS
365 Anders Kudsk MOKS
Indtil næste gang.
Så er den søde jule og nytårstid kommet. Julen vil vi spendere i Fuglefjord, en havn der sjældent bliver besøgt og nytåret vil være i Skotlands dejligste by Edinburgh.
En speciel tid, også ombord på Inspektionsskibet Hvidbjørnen
Med venlig hilsen
Redaktionen.