[Oprindeligt publiceret af Marinestaben]

Læs hele rapporten

RESUMÈ
En sammenligning med det foregående år viser, at antallet af mulige olieforureninger er faldet fra 476 i 2006 til 422 i 2007, svarende til 11%. Ligeledes faldt antallet af konstaterede olieudslip, der formodes at stamme fra skibsfarten, fra 172 til 165 svarende til 4%. Faldet er relativt beskedent, men det må antages, at faldet reelt er større, idet overvågningen er væsentligt intensiveret fra 2006 til 2007, og der dermed opdages en større del af forureningstilfældene end tidligere.

SOK fortsatte i 2007 ”STOP OLIEN”-kampagnen, og ved årets udgang havde flere end 6000 frivillige havmiljøvogtere tilsluttet sig ordningen. I årsrapporten fremgår det ikke særskilt, når en havmiljøvogter var første anmelder af en formodet olieforurening, men de udgør hovedparten af kategorien ”Lystsejler/fritidsfartøj”, og optræder også i andre kategorier som ”observatører i land” eller som opfølgende rapportører af en forurening. Den væsentligste effekt af miljøvogternes arbejde er imidlertid den præventive virkning som tilstedeværelsen på havet og det generelle kendskab til kampagnen giver anledning til.

Fra april 2007 blev et stort antal satellitbilleder stillet til rådighed for EU- landene af Euro-pean Maritime Safety Agency (EMSA). Dette har betydet, at SOK har rådet over tre gange så mange satellitbilleder som tidligere. Dette har medvirket til, at mindre forureninger, der tidligere ikke blev opdaget, nu bliver registreret. Både når det drejer sig om tidlig anmeldelse, der effektiviserer bekæmpelse når det er nødvendigt, eller når det drejer sig om at identificere en eventuel lovbryder, medfører det øgede antal satellitbilleder en væsentlig forbedring af overvågningen.

I 2007 øgedes, i lighed med de foregående år, den lastmængde af olie der transporteres i tankskibe gennem danske farvande. Det blev til 171 millioner tons fordelt på 806 indgående og 3628 udgående lastede tankskibe. Med ind- og udgående menes ind til og ud fra Østersøen. Det store antal udgående tankskibe skyldes som de foregående år olieeksport fra Rusland. SOK kan med tilfredshed notere sig, at til trods for intens og stigende trafik i de danske farvande gennem 2007, gav dette ikke anledning til forureningsulykker af betydning.

I alt er der i 2007 omlastet ca. 2,5 millioner tons olie ved de såkaldte STS-operationer (ship-to-ship) i danske farvande. Der er ved disse operationer ikke konstateret olieudslip, og risikoen herfor vurderes meget lille.

I 23 tilfælde blev enheder indsat som beredskab mod olieudslip i forbindelse med grundstødninger. Heller ikke i disse tilfælde blev der konstateret olieudslip.

I 2007 har SOK i lighed med tidligere år stillet ressourcer til rådighed i udlandet efter anmodning. I november indgik en officer således i et team af eksperter, der af EU på ukrainsk anmodning deltog som rådgivere ved en forureningsbekæmpelse i Sortehavet.