[Oprindeligt publiceret af Marinestaben]

De spørgsmål som Ekstra Bladets har fremsendt til Nils Wang, vedrørende hans flyrejser, blev besvaret d. 23. juli, men idet emnet fortsat beskrives i dagens artikel af Ekstra Bladet, gengives nedenfor Nils Wangs svar på Ekstra Bladet spørgsmål omkring emnet.


Ekstra Bladets spørgsmål med tilhørende svar:

- Du flyver gentagne gange på business-class og første klasse, selv om statens regler klart siger, at du skal flyve på den billigste billet. Hvorfor bryder du reglerne?

Svar:
Generelt skal det anføres, at Personalestyrelsen under Finansministeriet har udgivet en personaleadministrativ vejledning. I henhold til denne kap. 21 pkt 3.4.1 står der følgende: ”Både ved valg af transportmiddel og rejseklasse skal der alene lægges vægt på, hvad der i den konkrete situation er det mest hensigtsmæssige og økonomiske for tjenestestedet. Valget skal foretages af tjenestestedet. Sigtet er at tilpasse transportforholdene, sådan at de er passende set i relation til såvel arbejdssituationen som den ansatte.”

Flybilletter bestilles i samarbejde med Forsvarets Koncernfælles Rejsekontor med henblik på, at der kan opnås bedst mulige priser og rabatter mv. Ved gennemgang af mine flybilletter skal opmærksomheden henledes på, at prisen på flybilletter er afhængig af bestillingstidspunkt samt den ugedag og det tidspunkt, som rejsen skal påbegyndes og/eller afsluttes, dvs. ydre omstændigheder, som jeg desværre ikke altid har indflydelse på. Hertil kommer, at jeg ønsker mine besøgsprogrammer i udlandet gennemført effektivt og kortvarigt, hvilket som regel medfører, at der planlægges på tjeneste i umiddelbart tilknytning til flyrejserne. For at kunne udnytte rejsetiden optimalt til forberedende arbejde eller hvile planlægges længerevarende flyrejser oftest gennemført på Business Class.

Dette fremgår i øvrigt af den redegørelse, jeg den 8. juni fremsendte til Forsvarskommandoen i anledning af overbringelse af sagens agter til Ekstra Bladet. Denne redegørelse kan læses på SOK hjemmeside, og den indeholder tillige en oversigt over samtlige tjenesterejser i den periode, som Ekstra Bladet har søgt aktindsigt i med angivelse af destination, formål og pris.

 
- Vi har bedt om aktindsigt i samtlige bilag vedrørende dine billetter, som I har pligt til at udlevere. Hvorfor er de bortkommet?

Svar:
Via Forsvarets Regnskabstjeneste har Ekstra Bladet fået de bilag der vedrører mine rejseafregninger. Årsagen til, at der ikke findes papirbilletter er, at ved bestilling af rejser modtages en rejseplan med reservationsdetaljer, hvoraf der fremgår et bookingnummer. Dette bookingnummer er referencen til den elektroniske flybillet, og dette nummer anvendes ved indcheckning. Det betyder, at der ikke udstedes billetter, men alene boardingkort.

- Vi har registreret et usædvanligt højt forbrug på følgende rejser:

Sydney/Kuala Lumpur den 14. december 2006 - 56.670 kroner
Washington 23. marts 2007 - 27.570 kroner
Berlin/Paris den 22. januar 2008 - 13.003 kroner
Washington den 11. februar 2008 - 42.152 kroner
Singapore den 7. marts 2008 - 35.533 kroner
Kenya den 1. april 2008 - 29.135 kroner
Oman, Bahrain, Dubai 28. september 2008 - 61.528 kroner
Djibouti den 7. november 2008 - 36.300 kroner
Dubai, Bahrain den 6. december 2008 - 26.165 kroner
Bahrain den 25. januar 2009 - 18.628 kroner

Men billetten er væk. Hvilke klasse er der tale om?

Svar:
- Som det fremgår af svaret på det foregående spørgsmål, er der ikke nogen fysisk billet at gemme. Som det derudover fremgår af svaret på jeres første spørgsmål, så vil de fleste længerevarende rejser med tjenste i umiddelbar tilknytning til rejsen oftest være gennemført på Business Class.

Ekstra Bladet anfører afslutningsvis:
- Ring venligst tilbage på [telefonnummer slettet af SOK] da vi ikke i fremtiden vil godkende svar fra din sekretær som svar. Vi er nødt til at lave interview, så vi har mulighed for opfølgende spørgsmål. Ellers må vi blot konstatere, at du ikke ønsker at udtale dig.

Svar:
- Jeg udtaler mig gerne og vil fortsat besvare alle Ekstra Bladets spørgsmål, sådan som jeg i øvrigt har gjort det indtil nu. De svar, I modtager via min sekretær, er svar fra mig, blot er de afsendt fra mit sekretariats officielle mailadresse. Jeg har gennem flere dage og konsekvent svaret jer på alle spørgsmål så hurtigt, som det har været muligt for mig og min organisation at finde svar på de meget detaljerede forespørgsler, som i visse tilfælde handler om begivenheder, der ligger mere end tre år tilbage. I er fortsat meget velkomne til at sende mig opfølgende spørgsmål – og I vil fortsat få svarene i skriftlig form så hurtigt som muligt.

Med venlig hilsen

Nils Wang

Ønsker du at læse yderligere om sagen - klik på nedenstående links:

Redegørelse til Forsvarskommandoen i anledning af aktindsigt i chefen for Søværnets tjenesterejser og repræsentation

Bilag 1 til redegørelse til Forsvarskommandoen i anledning af aktindsigt i chefen for Søværnets tjenesterejser og repræsentation

Bilag 2 til redegørelse til Forsvarskommandoen i anledning af aktindsigt i chefen for Søværnets tjenesterejser og repræsentation