[Oprindeligt publiceret af Gardehusarregimentet]

Af Hans-Christian Mathiesen, oberstløjtnant

Stabshjælperne ved Opklaringsbataljonen har i mange år skaffet billetter til ansatte på Almegaards Kaserne i Rønne. Nu er der kommet en civil kontorassistent, som har overtaget ansvaret for at skaffe billetter til Bornholmstrafikken og Cimber Air til de mange tjenesterejser, som sker til og fra Bornholm.

Ansættelsen sker som en direkte følge af beslutningen om, at der som led i Operation Bedre Hverdag skulle ansættes civile ved de operative enheder. Opklaringsbataljonen har således fået ansat tre civile. Den første har allerede overtaget al billetbestilling ved bataljonen. I dag mandag marts møder yderligere en kontorassistent og en overassistent til deres første dag blandt soldater i grønt. De vil blandt andet få opgaver med støtte til personale- og kursusadministration.

Ind på rejsekontoret
I forsvaret sker billetbestillinger normalt gennem Forsvarets Rejsekontor, men på grund af tjenestestedets lidt isolerede placering i Østersøen, er opgaven med billetter delegeret til Opklaringsbataljonen selv.

- Når soldaterne skal på f.eks. øvelse eller kursus, kan man ikke bare sætte sig ind i en bil med en brobizz og så af sted, fortæller stabshjælper ved Opklaringsbataljonen, overkonstabel Rico Adolfssen.

- Der skal enten færge eller fly til hjælp. Den opgave har taget meget tid. Der er handlet billetter for omkring to millioner årligt, så det har faktisk drejet sig om en fuldtidsstilling, forklarer Rico Adolfssen om hans tidligere arbejde med billetbestillinger.

Den civile hjælp har allerede givet mere tid til stabshjælperne. De kan nu bedre fokusere på at servicere stabens officerer og de lette opklaringseskadroner. Det har gjort det nemmere at nå dagens arbejde for mange af bataljonens administrative soldater, hvilket vil øge hjælpen til soldaten ude i forreste linje.



Overkonstabel Adolfssen og Ilse Munk på rejsekontoret.