De to fregatter og den italienske helikopter fotograferet fra den danske helikopter under en af samarbejdsøvelserne.

De to fregatter og den italienske helikopter fotograferet fra den danske helikopter under en af samarbejdsøvelserne. Foto: Esbern Snare / Forsvaret

Af Forsvarskommandoen

 

Fregatten Esbern Snare har styrket relationerne til andre nationer, der også bidrager til indsatsen mod pirateri i Guineabugten. Det skete i forbindelse med den danske fregats kortvarige medvirken i en flådeøvelse, der fandt sted ud for Pointe Noire i Republikken Congo. Her medvirkede også skibe fra Brasilien, Frankrig, Italien og Congo.

 

Esbern Snares spillede rollen som et skib, der var under angreb fra pirater, og det var en af fregattens egne gummibåde, der indtog rollen som piratfartøjet. Piraterne blev standset af soldater fra Congo med støtte fra en italiensk helikopter, og ingen af fregattens særlige kapaciteter som helikopter og specialoperationsstyrker blev trænet.  Øvelsen rummede dog mere, end det, der kunne ses på overfladen.

 

”Der kører også et spil med rapportering til det hovedkvarter, der overvåger farvandet hernede. De får oplysninger om piratangrebet og sender så meldinger ud til de militære skibe, der er i området,” forklarer chefen på den danske fregat, kommandørkaptajn Lars Povl Jensen.

 

Den italienske fregat Antonio Marceglia (F597) sejler forbi den franske korvet Germinal.

Den italienske fregat Antonio Marceglia (F597) sejler forbi den franske korvet Germinal. Foto: Anders V. Fridberg / Forsvaret

Internationalt samarbejde

Set fra den danske fregat handlede øvelsen derfor primært om at bygge relationer til de internationale samarbejdspartnere.

 

”Nu kan vi koordinere de enkelte bidrag til en koordineret indsats. Vi har fået testet, at vi har hul igennem på vores kommunikationslinjer, og vi ved, hvordan vi kan koordinere skibe imellem. Vi er nu i daglige kontakt med de andre enheder og vi placerer os spredt, således at vi dækker området godt og der altid er nogen, der kan rykke ind, hvis der sker en hændelse,” siger den danske skibschef.

 

Artikel fortsætter efter video.

 

Efter at have øvet kortvarigt i den større international ramme, øvede Esbern Snare videre med den italienske fregat Antonio Marceglia. Den danske Seahawk-helikopter og den italienske NH90-helikopter fløj sammen og foretog landinger på den anden nations skib.

 

”Det gør vi for at helikopteren ved, hvordan forholdene er på det andet skib, så de kan bruge det, hvis de får behov for at lande eller tanke. Det viste sig, at italienerne har samme system til at låse helikopteren til dækket, som vi har, og det er derfor helt uproblematisk at benytte det andet skib. Helikopterne har derfor nu to steder, de kan lande til søs, og det udvider det område, hvor vi kan operere med helikopteren betragteligt,” forklarer Lars Povl Jensen.

 

Den italienske NH-90 helikopter lander på Esbern Snares helikopterdæk.

Den italienske NH-90 helikopter lander på Esbern Snares helikopterdæk. Foto: Anders V. Fridberg / Forsvaret

De to fregatter øvede også andre sømilitære procedurer. Det handlede lige som den afrikanske øvelse i høj grad om at teste kommunikationen mellem skibene.

 

"Vi ser italienerne som en god partner i indsatsen mod pirateri. Vi har lavet aftaler om, hvordan vi koordinerer placeringen af skibene hernede og vi har nu faktisk en fælles indsats. Den er ikke under samme kommando, men det betyder ikke så meget,” fastslår Lars Povl Jensen.