Militære lærlinge

Forsvaret har brug for mange flere mekanikere over de næste 10 år. Ved at tilbyde konstabler mulighed for en faglært uddannelse håber Forsvaret, at man kan rekruttere nogle af dem fra egne rækker. Foto: Peter Dalby / Forsvaret

Tekst: Sofie Bock Troelsen. Artiklen er fra Forsvarets medarbejdermagasin Honnør #8

 

I udkanten af Ingeniørkasernen i Skive – når man har passeret et udsnit af Ingeniørregimentets mangfoldige vognpark – kommer man til en høj, mørk og relativt ny bygning.

 

På hver af værkstedets langsider er fem meter høje porte, der nemt kan sluge en Piranha eller Scania. På et hvidt skilt er Forsvarets Vedligeholdelsestjenestes gule tandhjul med krone over.

 

 

Værkstedshallen er ni meter høj, og i de mange kubikmeter luft er der en svag duft af diesel og lyden af let pop fra en lokal frekvens.

 

I den ene ende af værkstedet står en Mercedes UNIMOG. I førerhuset sidder 26-årige Dennis i en blå kedeldragt. Han er overkonstabel af første grad og militær lærling på Værksted Skive.

 

Han har en hånd om UNIMOG’ens gearstang, mens han afventer sin svends anvisninger.

 

”Træk den lidt mod dig! Jeg skal have den lidt mere frem. Tryk den fremad,” lyder det fra svenden, der med halvdelen af sin torso står mellem dækket og førerhuset.

 

Dennis’ tag om gearstangen gør det nemmere for svenden at komme til den mørnede gummipakning, der skal pilles ud af gearkassen.

 

Dennis fortæller med lys i øjnene om de ture, han har taget i Mercedes UNIMOG’en.

 

”Man plejer at sige, at gearkassen på den her vender om. Den kan bakke med 70 kilometer i timen,” fortæller han.

 

Militær lærlinge

Foto: Peter Dalby / Forsvaret

Var på vej væk

Dennis har været i Forsvaret siden 2017. Værnepligten blev taget i Den Kongelige Livgarde, men siden da har hans konstabeltid været i Skive, hvor han også er født og opvokset.

 

Efter nogle spændende år som konstabel i Ingeniørregimentets CBRN-kompagni og siden stabSkompagniet begyndte han at tænke over, hvordan fremtiden skulle se ud – og den lå ikke umiddelbart i Forsvaret.

 

”Jeg var tankemæssigt på vej væk. Det var med sorg i hjertet, men lønnen er ikke god som soldat. Det måtte jeg bare erkende,” fortæller Dennis.

 

Men så kom muligheden for at tage uddannelsen som lastvognsmekaniker – og med svendebrevet i hånden også udsigt til en højere løn. Så Dennis valgte at blive i Forsvaret. Den militære lærlingeuddannelse blev ellers sløjfet med forsvarsforliget i 2014, men blev genindført som pilotprojekt i 2022. Det er den ordning, Dennis og hans lærlingekollega Jonas er ansat på.

 

Med vedtagelsen af delpakke 1 i det nye forlig er den militære lærlingeuddannelse officielt genindført, og det synes både Dennis og Jonas er en virkelig god idé.

 

”Det her er jo et eksempel på, at man kan bibeholde nogle, som måske har andre planer. Hvis ikke jeg havde fået uddannelsen tilbudt, så var jeg stoppet,” fortæller Dennis.

 

To konstabler fra Skive er ved at uddanne sig til lastvognsmekanikere, mens de bliver i Forsvaret og beholder deres løn. For dem begge er uddannelsen en god grund til at blive i Forsvaret.

Foto: Peter Dalby / Forsvaret

Kollegaen, den 33-årige overkonstabel af første grad og militære lærling Jonas, stemmer i.

 

”Jeg kan slet ikke forestille mig at være i lære i det civile,” fortæller Jonas med et grin om munden.

 

Han er ved at tippe det pansrede førerhus på en MAN HX. Under lastbilen er en gråbrun bunke kattegrus ved at opsuge olie. Der er en læk.

 

Jonas smyger sig ind under førerhuset med et koncentreret blik på lastvognens blotlagte mekanik.

 

”Det er jo min gamle bil. Den har jeg i en periode været fast kører på, og jeg kender den rigtig godt,” fortæller Jonas.

 

Var ikke i tvivl

Jonas har været konstabel siden 2012. Han har gjort tjeneste på Bornholm og i Slagelse. Under en udsendelse mødte han kollegaer fra Ingeniørregimentet, og Jonas, der trængte til, at der skete noget nyt, rykkede til 1. Panseringeniørbataljon i 2017.

 

Umiddelbart var planerne om at blive lastvognsmekaniker noget fjerne. Faktisk har de aldrig eksisteret hos Jonas.

 

Men en dag hørte han om muligheden for at få en erhvervsuddannelse, mens han beholdt sin løn og sine vilkår fra sin konstabelkontrakt.

 

”Jeg har altid gerne villet blive i Forsvaret, helt vildt. Så da den her mulighed kom, var jeg ikke i tvivl om, at det var det rigtige,” siger Jonas, der nu er halvvejs mod at kunne kalde sig lastvognsmekaniker.

 

To konstabler fra Skive er ved at uddanne sig til lastvognsmekanikere, mens de bliver i Forsvaret og beholder deres løn. For dem begge er uddannelsen en god grund til at blive i Forsvaret.

Foto: Peter Dalby / Forsvaret

Felterfaring en fordel

Ud over HX’eren og UNIMOG’en er der blandt andet også Piranha 5, Scania og aldrende Mercedes GD’er på værkstedet i Skive. Der er mange typer af køretøjer for Jonas og Dennis at skrue i. Så det er en stor fordel for dem, at de har erfaringer fra felten.

 

”Det kan jo hjælpe under ens fejlsøgning, at man ved, hvad der er sket. Så når nogle kommer ind og siger, at det var, fordi de var på vej ned i en viktorstilling, der var lidt for skrå, og der er noget, der er skrabet på, så tænker jeg, at det nok er gearkassen, der har fået et tryk,” fortæller Jonas og fortsætter:

 

”Man ved, hvordan det hele fungerer, og hvad det skal kunne, og hvordan det bliver udsat for belastninger,” siger Jonas.

 

”Nogle af køretøjerne er du endda omskolet til, så du ved fuldt ud, hvordan du kører dem og betjener dem. Det er en meget stor fordel,” fortæller Dennis.

 

200 lærlinge og elever

I øjeblikket er der over 200 lærlinge og elever i Forsvarets Vedligeholdelsestjeneste.

 

Ud over militære lærlinge som Dennis og Jonas er der også civile lærlinge fordelt på de godt 66 værksteder.

 

I alt tilbyder Forsvarets Vedligeholdelsestjeneste læreplads og uddannelse i 20 forskellige fag.

 

Fra noget så almindeligt som lastvognmekaniker til mere specialiserede fag som møbelpolstrer eller våbenmekaniker.

 

Forsvarets Vedligeholdelsestjeneste er med andre ord én stor læreplads for Forsvaret.

 

 

Klar på ny mission

Jonas og Dennis er halvvejs i deres uddannelse som lastvognsmekaniker. Det betyder, at de har overstået tre skoleforløb på en civil erhvervsskole. Tilbage er et hovedforløb og svendeprøven, før det civile svendebrev er i hus.

 

”Jeg vil rose måden, det her er strikket sammen på. At man får lov til at gøre det på de her kontraktforhold. Det har betydning for, hvordan man bliver aflønnet. Men også sådan noget simpelt noget, som hvordan man bliver indkvarteret. Det gør, at man bliver behandlet som et ’voksent’ menneske,” siger Jonas.

 

Både for Dennis og Jonas er drømmen at komme tættere på felten og blive sendt ud igen.

 

”Jeg skal helst et sted hen, hvor jeg kan komme ud. Nu har jeg gået hjemme længe nok,” lyder det fra Jonas.

 

Dennis supplerer:

 

”Jeg vil gerne ud og være tæt på enhederne. Hvor du får lidt mere felt og lidt flere skydedage igen. Hvor du veksler mellem at være mekaniker og soldat.”

 

Fakta

I Forsvarets Vedligeholdelses-tjeneste er det muligt at tage både civile og militære uddannelser. I alt tilbyder Forsvarets Vedligeholdelsestjeneste lærepladser inden for 20 forskellige fag. For at blive militær lærling skal du have gennemført Forsvarets Basisuddannelser og have et års anciennitet. Som militær lærling får du løn under uddannelse.

 

Som militært ansat kan man tage uddannelse som:

  • Lastvognsmekaniker (op til fire år og seks måneder)
  • Personvognsmekaniker (op til fire år og seks måneder)
  • Elektronikfagtekniker (op til fire år og seks måneder)
  • Automatiktekniker (op til fire år og seks måneder)
  • Finmekaniker med våben som speciale (op til fire år og seks måneder)
  • Lastvognsmontør (to år)

 

Hvis du er interesseret i at tage en uddannelse ved Forsvarets Vedligeholdelsestjeneste, så læs mere her: 

 

https://linkktr.ee/forsvaretsvedligeholdelse (her har vi samlet alle jobopslag og vores uddannelseskatalog)