Fremlæggelse af vinderprojektet

Vindergruppen fremlægger deres projekt. Foto: Marie Prangsgaard / Forsvarsakademiet

Af Forsvarskommandoen

 

Søværnets skibe skal drives på atomkraft. Eller e-methanol. Eller el. Eller biodiesel. Eller en kombination af nævnte.

 

Ideerne var mange, da Nationalt Forsvarsteknologisk Center i samarbejde med NATO i sidste uge havde inviteret studerende – i alt otte grupper – til NATO Maritime Student Innovation Challenge. Konkurrencen, der foregik på Søværnets Officersskole på Nyholm, gik ud på at komme med bud på mere miljøvenlige skibe til at løse Søværnets opgaver.

 

Primært ønskede juryen sig forslag til optimering af energisystemet på et krigsskib, så det kan operere effektivt i fredstid, men samtidig være i stand til sikkert at levere større mængder energi i forbindelse med ekstremt forbrug under krigsoperationer: For eksempel ved brug af laservåben og autonome våben.

 

De otte grupper fik 24 timer til at designe et projekt, der skal kunne påbegyndes i år 2035.

 

Vinderen blev en dansk/fransk/slovakisk gruppe studerende fra DTU, Aalborg Universitet, CBS og Teknika (Maskinmesterskolen i København).

 

Vinderne af konkurrencen

Vinderne af projektkonkurrencen er studerende fra CBS, DTU, Aalborg Universitet og Maskinmesterskolen i København. Foto: Marie Prangsgaard / Forsvarsakademiet.

De kalder deres projekt NEMO (Nuclear E-methanol Modular Outpost). Et fartøj hvis primære motor drives af en 12 megawatt mikroreaktor. Den store forskel i forhold til nutidens brug af reaktorer er, at dagens skibe, for eksempel atomubåde, bygges uden om en reaktor. Det betyder, at hele skibet skrottes, når brændstofcellen er brugt - typisk i løbet af 40-50 år.

 

NEMO består af containerstore moduler, der kan skiftes ud efter behov eller grundet ny teknologisk udvikling. En mikroreaktor, for eksempel, vurderes til at være et realistisk bud i løbet af 2035, men er den ikke det, kan hovedmotoren udskiftes med en anden type brændstofkilde.

 

NEMOs primære brændstofkilde driver tre elektriske anlæg, der producerer e-methanol, som er det, motorerne i sidste ende kører på.

 

Skibet er tænkt som moderskib, der både kan løse opgaver selv, men også fungerer som energiressource for andre mindre skibe.

 

Deltagere m.fl. ved NATO Maritime Student Innovation Challenge

Deltagerne i konkurrencen sammen med juryen med flere. Foto: Marie Prangsgaard / Forsvarsakademiet

Juryen præmierede dette projekt især på grund af det multifunktionelle design og dygtig udnyttelse af energikilder.

 

”I viser, at I har en god forståelse for brug af eksisterende civil teknologi og forsyningskæder. Selv hvis udviklingen af nuklearproduceret brændstof skulle svigte, er jeres design udviklet til brug af alternative brændstofkilder.”

 

De pæne ord til trods havde juryen foretrukket at give en pris til samtlige grupper, da det optimale vinderprojekt rummer ideer fra alle otte grupper. Som juryen også skriver i deres begrundelse.

 

”Det bedste design ville være en kombination af alle otte forslag, da de alle indeholder enestående ideer.”

Fakta

Nationalt Forsvarsteknologisk Center er et fælles initiativ med deltagelse af alle landets universiteter og GTS-institutter (Godkendte Teknologiske Serviceinstitutter). Centrets formål er at bidrage til et teknologisk løft af Forsvaret og dansk forsvarsindustri.

 

Læs mere på nfc.dk

  • Christian H. Goertz, CBS
  • Benjamin Irving, Maskinmesterskolen i København
  • Jeppe Volf Pedersen, Aalborg Universitet
  • Amaury Le Person, DTU
  • Barbora Pacigová, CBS
  • Steen Søndergaard – Chef for Værnsfælles Videnscenter, FMI
  • Kommandør Rene Fuglsig – Chef for Søværnets Officersskole
  • Thomas Eefsen – CCO Odense Maritime Technology
  • Mette Sanne Hansen – centerleder Maritime DTU
  • Marie Lützen – lektor ved Institut for Mekanik og Elektronik SDU
  • Rasmus Mandrup Jeppsen – uddannelsesleder for skibsingeniørretningen, Aalborg Universitet
  • Oberstløjtnant Thomas Galasz Nielsen – chef for Institut for Militær Teknologi, Forsvarsakademiet