Skibet Britannia Seaways ligger til i Eemshaven og støtter med at transportere materiel og køretøjer for Forsvaret i forbindelse med en øvelse i Holland.

Skibet Britannia Seaways ligger til i Eemshaven og støtter med at transportere materiel og køretøjer for Forsvaret i forbindelse med en øvelse i Holland. Foto: Forsvaret

Af JMTO / Forsvaret

 

Den nyligt underskrevne kontrakt mellem DFDS og Forsvaret er en fortsættelse af den nuværende aftale, der blev indgået i 2020. Aftalen indbefatter, at DFDS stiller op til otte fragtskibe til rådighed for ARK projektet, og dermed også til transport af materiel og køretøjer i forbindelse med Forsvarets øvelser og missioner.

 

Skibene er chartrede og kan være til rådighed for Forsvaret med kort varsel. Aftalen følger det princip som har været anvendt i en årrække, hvor skibene bliver udnyttet bedst muligt, idet DFDS benytter skibene i de perioder, Forsvaret og allierede ikke har behov for disse til transport af materiel.

 

En aftale om strategisk transport

Kontrakten er indgået med Forsvarets strategiske transportenhed Joint Movement and Transportation Organization (JMTO) og ARK projektet, som er et mangeårigt og succesfuldt samarbejde mellem Danmark og Tyskland om sikret adgang til søtransport.

 

Aftalen fortsætter også muligheden for, at skibene, ud over ARK partnerne Tyskland og Danmark, også kan anvendes til transport af materiel for allierede. Det styrker Danmarks og Tysklands anseelse ved vores allierede og giver værdifuld mulighed for at træne og øve søtransport, både for Forsvaret og for skibenes besætninger.

 

”Vi har i mange år haft et godt samarbejde med DFDS om skibe til ARK projektet, og jeg er glad for, at det kan fortsætte. I takt med at den politiske situation udvikler sig, bliver det kun mere vigtigt, at vi har gode og stabile leverandører, der kan støtte Forsvaret og vores allierede samarbejdspartnere med sikret adgang til transport af materiel til søs,” siger chef for JMTO, Jacob Barfoed.