F35 kampfly

F-35 kampflyene får nu et større område at træne på. Foto: Aircom NATO

Af Forsvarskommandoen

 

F-35 kampflyene indeholder avancerede systemer, der gør det nødvendigt med et større luftrum, så piloterne har mulighed for at træne med alle flyenes kapaciteter.

 

Det nye område i Nordsøen er dobbelt så stort som det tidligere luftrum til F-16-flyene, men består af flere fleksible sektioner, der både kan tilgodese den civile lufttrafik i området, men også i høj grad de særlige behov for lukkede træningsluftrum, som Flyvevåbnets F35-piloter har:   

 

”Det udvidede luftrum giver os bedre mulighed for at udnytte den teknologi, der er i flyene, og flyenes evne til at udveksle data fra hinandens sensorer forbedres betydeligt. Det giver et væsentligt bedre overblik, end vi har i F-16,” siger MON, der er pilot i Flyvevåbnet.

 

Bedste træningsforhold i Europa

F-35-kampflyene har systemer, som blandt andet gør, at de flyver med større afstand fra hinanden i kampformationerne, end man ville gøre i F-16 kampflyene.

 

Det det nye 30.000 kvadratkilometer træningsområde i Nordsøen er på størrelse med Jylland og giver væsentligt forbedrede pladsforhold. Faktisk bliver træningsforholdene blandt de bedste i Europa.

 

”Det større område i Nordsøen giver også mulighed for et bedre samarbejde mellem F-35 rundt om Nordsøen, og er blandt de bedste i Europa,” siger chefen for Kampflyafdelingen i Flyverkommandoen, oberstløjtnant og kampflypilot Casper Børge Nielsen med flyvernavnet PEL.

 

”Det bliver nemt at kunne samarbejde med vore nære NATO-partnere, der har F-35 på baser i Nederlandene, Storbritannien og Norge.”

 

Færrest mulige gener for alle

At reservere et luftrum på den størrelse til militær træning, vil uanset hvordan det indrettes, påvirke den civile luftfart, og derfor er der også kun få områder af den slags i Europa.

 

”Det har været en kompleks opgave og har krævet et tæt samarbejde mellem Forsvaret, Naviair og Trafikstyrelsen at skabe et sikkert luftrum, der både giver plads til de særlige træningsbehov, som F35 kræver, men hvor vi også kan tilgodese nogle af de behov som den civile lufttrafik har,” forklarer vicedirektør i Trafikstyrelsen Lars Korsholm

 

”Derfor har vi valgt at indrette det store luftrum med et større antal sektioner, som Naviair kan aktivere i specifikke tidsrum. Det giver mulighed for en trafikstyring, hvor F35-piloterne fx kan træne sikkert over land, men også hvor fx kommercielle fly fra Billund eller platformshelikoptere fra Esbjerg i nogle tilfælde kan få tilladelse til at krydse en del af luftrummet.”

 

Trafikstyrelsen har i høringsprocessen været i dialog med Flyvevåbnet, Billund Lufthavn og en række større luftfartsselskaber om det nye luftrum. Her er det aftalt, at anvendelsen af luftrummet løbende vil kunne blive tilpasset ud fra de behov og eventuelle gener, der kan vise sig undervejs.