[Oprindeligt publiceret af Flyverstaben]

Årsagen var, at man på banen i Moskva havde fundet dækrester, hvilket kunne betyde, at der var risiko for, at et af flyets dæk var sprunget, idet det lettede fra den russiske lufthavn.
Afvisningsberedskabet gik på vingerne og mødte SAS-flyet nord for Møn. Piloten i SAS flyet slog landingshjulene ud, så piloterne i F-16 flyene kunne foretage, det der i fagsprog hedder, en visuel inspektion. Derudover tog de et par billeder af understellet med et håndkamera. De kunne ikke se nogle uregelmæssigheder, og SAS flyet fortsatte til Kastrup, hvor det foretog en udramatisk landing. Ombord på SAS-flyet, der er en MD-87 type, var der 108 personer i alt. Ved landingen i Kastrup Lufthavn stod man klar med et forhøjet baneberedskab.
Udover det danske SAS fly var et hollandsk KLM fly lettet fra den russiske hovedstad, indenfor det tidsrum, der var tale om. Der er ingen yderligere oplysninger om det hollandske fly.
Det er anden gang indenfor den sidste måned, at det danske afvisningsberedskab er blevet aktiveret efter, at man har fundet dækrester på startbanen i Moskvas lufthavn.