[Oprindeligt publiceret af Flyverstaben]

Kl. 18.05 modtager seniorsergent S.C. Borring, der er indsatsleder for vagtholdet, en opringning fra flyveleder Lotte Thomsen. Hun kunne ikke komme i kontakt med det litauiske brandberedskab, som holdt stand by ved startbanen. Situationen var den, at et litauisk transportfly (Antonov 2) havde udvist anderledes adfærd under landing og var begyndt at ryge fra dækkene. Lotte fortæller at et litauisk transportfly har problemer med varme bremser og anmoder de danske brandfolk om at tage ud og se på situationen.


 

Indsatsleder Borring beslutter sig for med det samme at hjælpe sine brandkolleger og vælger samtidig at se bort fra, at det grundlæggende er litauernes egen opgave at sikre egne fly. Han alarmerer sine folk og de styrter af sted til brandbilerne. På dette tidspunkt er der synlige flammer fra flyets dæk. Da de danske brandfolk kører forbi det litauiske beredskab opfatter de den farlige situation og kører efter. Da de når frem til flyet er dækkene smeltet og der er gået ild i fælgene, som er lavet af magnesium. Da magnesium første brænder ved 1800 grader er flyet nu så varmt, at man skal sikre sig at have vand nok til at køle flyet helt ned med, så det ikke antænder igen. Indsatsleder Borring tager kommandoen og beordrer henholdende slukning, dvs. man slukker branden med pulver (da brændende magnesium kan reagere voldsomt på vand) og umiddelbart derefter starter man en konstant påøsning af vand, for at køle det ned. Metoden var ny for de litauiske brandfolk og de var meget glade for at lære den. Efter tre forsøg lykkedes det brandfolkene i samarbejde at få situationen under kontrol og de to piloter, som stadig befandt sig i flyet, kunne forlade det i god behold.


 

Da klokken var ca. 20.00 havde man fået flyet transporteret væk fra banen og efter et par timers oprydning var banen igen klar til operativ flyvning.


 

En hektisk første dag for de danske brandfolk, men også en god start som viste deres værdi!

Billedtekst:
En litauisk brandmand beser skaden. Selve hjulet er af magnesium og brænder ved en temperatur på 1800 grader celcius.



Foto: Peter Carstensen, Brand- og Redningstjenesten