[Oprindeligt publiceret af Flyverstaben]

Flyvevåbnet arbejder målbevidst på at tilvejebringe de kapaciteter, der efterspørges til brug for internationale operationer rundt på kloden. Præcis våbenindsats fra kampfly med mindst mulig risiko for uønsket skade på omgivelserne er en af de kapaciteter, der efterspørges.

Flyvevåbnet demonstrerede under operationerne over Afghanistan med laserstyrede præcisionsbomber at vi besidder præcisionskapacitet. Laserstyrede våben kræver imidlertid god sigtbarhed, hvorfor en supplerende kapacitet, der ikke er afhængig af sigtbarhedforhold har været ønsket.

Flyvevåbnet har netop som led i en fælles europæisk F-16 øvelse demonstreret, at F-16 kampfly nu også besidder denne supplerende kapacitet. Effekten er opnået gennem integration af et nyt bombesystem, Joint Direct Attack Munitions (JDAM), der styres mod det udpegede mål vid brug af satellitnavigation, dvs. anvender GPS-styring.

Demonstrationen af anvendelsen af GPS-styrede bomber fra F-16 fly blev gennemført sidst i marts måned under en øvelse i Norge, hvor et dansk F-16 fly kastede 2 JDAM bomber mod et mål, hvis koordinater var opmålt med en håndholdt GPS-modtager. Bomberne blev kastet en af gangen i to angreb mod målet – kastet på 10 km. afstand, fra godt fem km. højde – begge med træfning indenfor et par meter fra målområdets centrum. Træfningen var så nøjagtig, at de to bombelegemer i målet i praksis rørte hinanden.
Det var en dansk pilot, kaptajn C. C. Rasmussen (MIR) fra Flyvertaktisk Kommando, der udførte missionen. Set relativt, i betragtning af afstand, højde og hastighed, hvorunder dette kast fandt sted, så har MIR her demonstreret præcision, der overgår alle forventninger.

JDAM er en GPS-styret adaption (omtales i fagsprog som et bombekit), der kan monteres på Flyvevåbnets normale 2000 punds bombetyper. JDAM indeholder en miniature inertiplatform og GPS-modtager, som elektronisk under missionen sammen med andre informationer får udpeget målkoordinater fra F-16 flyet.

Efter frigørelsen fra flyet bruges JDAM signaler fra GPS satellitterne til at navigere mod det udpegede mål - optimeret på den måde man nu operativt ønsker, at dette mål skal angribes. Anvendelsen af JDAM kan ske 24 timer i døgnet, uafhængigt af vejr og sigtbarhed, og træffenøjagtigheden er sammenlignelig med selve GPS-systemets positionsbestemmelsesevne – dvs. træfning inden for ganske få meter, eller med andre ord inden for den afstand, hvor der er sikker våbenvirkningen. Dermed sikres også, at der ikke sker skade uden for selve målområdet. JDAM er derfor et godt supplement til de laserstyrede våben, hvor piloten med sine åludpegningssystemer skal kunne se selve målområdet.
Kapaciteten til at anvende JDAM indbygges i F-16 fly i forbindelse med den såkaldte MLU M3 opdatering. Flyvevåbnet har foreløbig ombygget to fly til denne version og fortsætter nu med ombygning af de øvrige. Udvikling af MLU M3 er sket i samarbejde med de øvrige F-16 nationer, men kun Danmark har på nuværende tidspunkt iværksat anskaffelse af JDAM. Flyvevåbnet er derfor for øjeblikket den eneste europæiske F-16 bruger, der besidder fuld kapacitet til indsættelse af præcisionsvåben, dag og nat og under alle sigtbarhedforhold.



 

Kilde: Flyvematerielkommando, www.fmk.dk