[Oprindeligt publiceret af Flyverstaben]

Den civile havarikommission rapporterede i 2003 om 35 hændelser i dansk luftrum. Heraf involverede 8 såvel militære som civile fly og 27 alene civile fly. Med udgangspunkt alene i de 8 hændelser, der involverede såvel militære som civile fly bragte Nyhedsmagasinet et indslag, der kunne give et fejlagtigt indtryk vedr. flyvesikkerheden i dansk luftrum.

Flyvevåbnet vægter helt klart flyvesikkerhed over operationsfrihed. Dette afspejles, bl.a. i den dedikerede organisation, som Flyvevåbnet har etableret til intern håndhævdelse af flyvesikkerheden, samt ikke mindst i fraværet af havarier!

Flyvevåbnet er også løbende i dialog med Statens Luftfartvæsen m.h.p. forbedringer af det samlede sæt af civile og militære regler for flyvning, således at Flyvevåbnets nødvendige træningsflyvninger med kampfly kan gennemføres med mindst mulig forstyrrelse af den civile luftfart. I den forbindelse har der siden foråret 2001 været etableret en forsøgsordning, hvor civile og militære fly kan flyve kontrolleret eller ikke kontrolleret i luftrummet under ca. 6 km højde, afhængig af bl.a. om der er skyer eller ej.
I luftrummet over denne højde bliver der fløjet efter regler, hvor både civile og militære fly er under kontrol.

Evalueringen af denne forsøgsordning er afsluttet. På et møde i Trafikministeriet den 2. april enedes Forsvarsministeriet og Trafikministeriet om principperne for en fremtidig inddeling af dansk luftrum, der vil forbedre forholdene for civil og militær luftfart. Inddelingen af luftrum skal tilsikre tilstrækkelig træningsmuligheder for forsvaret, samt muliggør en smidig afvikling af civil kommerciel trafik.