[Oprindeligt publiceret af Flyverstaben]

Ude ved flyfeltet er et hold teknikere fra Flyvestation Aalborg gået i gang med et dansk F-16 kampfly, som måtte blive jorden, fordi en advarselslampe i cockpittet har vist, at der er en mulig defekt i flyets elektroniske motorkontrol.
Teknikerne har skruet en plade af under bugen på flyet og har dermed blotlagt den del af motoren, som volder problemer. I første omgang vil teknikerne teste flyets ledningsnet. Elektriker Thomas Grønbæk er kravlet ind under flyet med en metalpind, som han bruger til at måle den elektriske forbindelse i stikket mellem ledningerne og motorkontrollen. Kvalitetskontrollør Finn Christensen kommer hen og kigger eftertænksomt ind i virvaret af ledninger.  Han har selv en baggrund som elektriker og har kvalitetskontrolleret F-16 motorer gennem en halv snes år. For ham er det derfor naturligt at optræde som vejleder, når teknikken driller.

Fagligt udfordrende
- For os som teknikere er en spændende udfordring, at vi hurtigt skal have flyene klar til at flyve den næste mission. Her er kun seks fly at gøre godt med, så hver gang et fly står stille, går det udover piloternes udbytte af øvelsen, fortæller Finn Christensen.
- Samtidig er også spændende at være med på en øvelse, hvor flere nationer arbejder sammen. For eksempel har vi spanske teknikere gående i hangaren lige ved siden af os. Men der er til gengæld også mange anderledes regler på basen, som vi skal lære at indordne os under, siger han.
Motortekniker Ulrik G. Munk er kommet hen til patienten og hjælper med at koble en kunstig motorkontrol på ledningerne. Den kan muligvis afsløre om det er ledningerne den er gal med. Imens er klarmelder Michael Kassner gået om på den anden side af flyet for at starte en mobil generator, der kan levere strøm til flyet, så teknikerne i første omgang kan undgå at starte flyet op.


Kvalitetskontollør Finn Christensen og Thomas Grønbæk vurdere problemet.


 

Primitive arbejdsforhold
- Vi arbejder under primitive forhold. Blandt andet har vi begrænsede muligheder for at få et fly i hangar, så reparationer laver vi så vidt muligt herude på flyfeltet. Samtidig har vi et begrænset lager af reservedele med, så nogle gange må vi ud at låne ved amerikanerne, fortæller Finn Christensen.
- Generelt synes jeg øvelsen er forløbet godt indtil videre. Vi har haft nogle enkelte tekniske fejl, men det vil der altid være. Det vigtigste er, at vi får flyene repareret hurtigst muligt, siger han.
Solen er forsvundet bag bjergene i horisonten og uret tikker mod fyraften. Teknikerne fra Aalborg har ikke fundet fejlen ved den første test, men må overlade resten af arbejdet til kollegerne fra Flyvestation Skrydstrup, som har aftenvagten.
Næste skridt bliver at starte flyet op og foretage testen, mens flyets egen motor kører. Hvis det heller ikke giver noget udslag, må teknikerne i gang med at udskifte motorkontrollen helt.


Tekst og foto: Jan Hallin, Flyvertaktisk Kommando