[Oprindeligt publiceret af Flyverstaben]

Håndværkerne mangler at færdiggøre de sidste installationer, og enkelte kontorer mangler en telefon eller pc, men eskadrillen har stort set fundet sig til rette i sine nye bygninger. Selv under flytterodet har eskadrillen været fuldt operativ med hensyn til både planlægning og udførelse af nye missioner.

De ansatte i eskadrillen har tacklet overflytningen professionelt, men det har været hårdt for de fleste at skulle undvære familie, kæreste og venner. En af piloterne, hvis pilotnavn er LOK, fortæller: ”For nogle har det ikke været nemt, at skulle rykke familien op med rødder og genplante dem i det nordjyske men heldigvis skorter det ikke på velvilligheden hos de ansatte”. Netop velvilligheden synes at være en vigtig faktor, når eskadrillen skal løse sine mange opgaver i ind - og udland. Det hænger sammen med, at missioner kan dukke uventet op og man kan risikere at få inddraget weekenden. Denne uforudsigelighed i hverdagen kan have sine fordele, men uden velvillighed fra de ansatte og især familierne ville det hele ikke gå op i en højere enhed.

Eskadrille 721 er en meget travl enhed, fordi den har opgaver i forbindelse med VIP-flyvninger, transport af soldater og udstyr i forbindelse med internationale missioner, havmiljø, fiskeriinspektioner og suverænitetshævdelsesflyvninger omkring Færøerne og Grønland. Dette betyder, at eskadrillen råder over forskellige flytyper, eksempler herpå er C-130 Hercules, Challenger CL-604 og Gulfstream-III-flyene, sidst nævnte forventes udfaset pr. 1. september 2004.

Den daglige arbejdsdag i eskadrillen beskrives som ”et konstant puslespil, der skal gå, op og man kender aldrig dagen, før denne er omme”, siger piloten LOK, med slet skjult begejstring i stemmen.