Nyheder
Forlig
Døgnrapport
Arrangementer
Følg Forsvaret
Forsvarets arealer
Publikationer
Den 5. maj 2004 afholdtes Forsvarets Dag på Langelinie i København i anledning af HKH Kronprins Frederik og Frk. Mary Donaldsons bryllup. Et lignende arrangement havde ikke været afholdt siden HKH Dronning Margrethes og HKH Prins Henriks bryllup i 1967, så det var spændende at være en del af. Enheder fra alle fire værn var opstillet på Langelinie: Flyvestation Skrydstrup med 1 stk. F-16 Fighting Falcon, og i denne artikel skal jeg prøve at fortælle om de mange, små, sjove og mindre sjove hændelser, som opstod ved den - på papiret - forholdsvis simple opgave.
Torsdag den 22. april, da Flyvestation Skrydstrup var i fuld gang med at gennemføre forøvelsen til NATOs evaluering af Flyvevåbnets reaktionsstyrker i uge 26, hvor størstedelen af personellet deltog, fik Eskadrille 727 opgaven med opstilling af et F-16 fly på Langelinie, ja, da var gode råd dyre.
Vi plejer jo at flyve!!
Opgaven kunne løses på 2 måder: Vi kunne flyve til København og sejle flyet resten af vejen fra Kastrup Lufthavn til Langelinie, eller vi kunne skille flyet ad og transportere det på blokvogn hele vejen. Vi plejer jo at flyve, så det var ikke prøvet før. Eskadrillen måtte derfor indhente ekspertise andre steder på flyvestationen.
Tæt og godt samarbejde
Dette resulterede i et tæt og godt samarbejde med Flyvematerielværkstedet, Den Centraliserede Ammunitionstjeneste og Kørselsafdelingen, hvilket var nødvendigt, da opgaven skulle løses parallelt med alle de andre opgaver.
Den lette løsning
I første omgang virkede det som den letteste løsning at flyve til Kastrup. Kastrup ville meget gerne hjælpe, både med at nedtage flyet og få det bugseret ud til den lille havn, som ligger i tilknytning til Kastrup. Her skulle flyet hejses over på en pram, og derefter sejles til Langelinie. Omkostningerne til denne løsning ville være minimale, så nu skulle vi bare låne en pram.
Men så let var det bare ikke. Søværnets Operative Kommando havde desværre ikke en der til egnet pram. Og heller ingen kran.
Vi spurgte Københavns Havn. De havde en pram, men den var kun lige stor nok til, at et F-16 fly kunne stå på dækket, og de kunne ikke garantere en sikker transport til Langelinie.
Andre firmaer blev kontaktet, men det viste det sig snart, at den letteste løsning var umulig at gennemføre.
Skulle vi så køre?
Hvilket fly skulle vil så bruge? Var der plads til blokvogne på Langelinie? Hvor meget personel skulle vi have med?
Valget faldt på E-174, et udfaset stel, så vi ikke skulle skille et fuldt operativt fly ad, og da vingerne fra E-174 alligevel skulle monteres på E-200 ved det næste store eftersyn, blev det E-174. Vingerne fra E-200 kunne vi så bruge, de skulle bare lige pilles af.
Flyet skulle udstilles med attrapmissiler (dummies), og Centraliseret Ammunitionstjeneste skaffede missilrør og launchere. Maleren fra Flyvematerielværkstedet malede dem i eskadrillens flotte farve (rød forstås), så de blev vældig flotte.
Flytransport ad landevejen
Nu kunne flyet løftes på blokvogn, og den store kran blev tilkaldt. Flyet havde som nævnt fået demonteret vingerne og halefinne. Under god ledelse og med en dygtig kranfører lykkedes det at lirke E-174 på plads på blokvognen. De andre dele blev læsset på en anden vogn. Et motorindbygningssæt og værktøj skulle også med. Alt i alt et vogntog på to blokvogne, to lastbiler, en kran og to minibusser til personellet.
Politieskorte gennem København
Flyet blev eskorteret af politi kl. 02.30 natten til mandag, fulgt af en hale af journalister, gennem København til Langelinie, hvor det skulle stå klar til samling mandag morgen.
Samling af flyet
Nu samler man jo ikke bare et F-16 fly sådan i en håndevending!
Mandag morgen startede samlingen af flyet på den yderste del af Langelinie, som var blevet afspærret til formålet. Regnen silede ned hele dagen, men arbejdet skred hurtigere frem end beregnet hjemmefra, under stor bevågenhed fra mange mennesker, og der blev svaret på mange spørgsmål. Omkring kl. 18.00 havde vi dannet os et godt overblik, og det var muligt at færdiggøre E-174 den følgende dag. Hermed fik teknikerne, der havde arbejdet hårdt på flyet, mulighed for at slappe lidt af og nyde lidt af København.
I nattetimerne var sikkerheden lagt i hænderne på bevogtningspersonellet, som sørgede for, at sikkerheden omkring flyet var i orden.
Flot og specielt syn.
Tirsdag blev de sidste ting finpudset, inden den sidste transport til kajen skulle gennemføres. Nu er kajen jo ikke lavet med flytransport for øje, og med vingerne monteret fylder et F-16 fly hele kajens bredde ud. Teknikerne var yderst professionelle, og bugseringen blev foretaget med gaffeltruck og teknikere med bremseklodser ved hovedhjulene.
Det trak folk af huse. For os er F-16 fly jo bare hverdag, men det må da have været et flot og specielt syn, da vi bugserede flyet hen ad kajen. Der stod rigtig mange og kiggede på.
Efter en del flytning frem og tilbage var alle endelig tilfredse. Flyet var nu placeret med Trekroner Fortet i baggrunden, et smukt syn, som blev endnu smukkere, da Kongeskibet Dannebrog sejlede imellem.
Selve dagen
Solen skinnede fra en skyfri himmel på trods af regnvejr i stort set resten af landet.
TV2 åbnede sin udsendelse fra cockpittet af E-174, og fra morgenstunden stod folk i kø ved de to platforme, der var opstillet ved cockpittet. Hele dagen gik med at besvare spørgsmål om hastighed, vægt, bevæbning, flyvetid, ja, alt mellem himmel og jord.
Kl. 21.30 blev cockpittet lukket efter en lang dag med mange gode oplevelser, tilfredse teknikere og et dejligt, spørgelystent publikum.
Torsdag startede det hele i modsat rækkefølge, men flyet skulle ikke hjem. Det blev transporteret til Værløse til en ny udstilling; og det er en hel anden historie.
Af Lars Aarøe, Eskadrille 727
Foto: Flyvestation Skrydstrup