[Oprindeligt publiceret af Flyverstaben]

Kan en overskrift næsten lyde mere melodramatisk? Ikke desto mindre regner det danske detachement på Sardinien med, at når et af vores F-16 fly, nemlig E-174 (halenummer), sætter hjulene i banen på Flyvestation Skrydstrup fredag den 6. februar 2004, så har den fløjet sin uigenkaldeligt sidste tur.


Da E-174 er et blok 10 fly og dermed et af de første som Danmark modtog i 80’erne, står netop dette fly overfor udfasning, eller pensionering om man vil.
De første F-16 fly, som Danmark modtog, var de såkaldte blok 10 fly, hvilket er et populært og lidt simplificeret udtryk for, hvilken produktionsperiode flyene er fra. Amerikanerne producerer stadig F-16 fly, og de seneste kaldes for blok 60.


Det er sådan, at Flyvevåbnet nu står over for en reduktion af 6 F-16 blok 10 fly som led i en politisk beslutning om besparelser. Indtil nu har Flyvevåbnet skrottet tre af de 6 F-16 fly. Flyvevåbnet mangler således at ”flyve yderligere 3 fly ud”. At ”flyve et fly ud” betyder i dagligdags flyvevåbensprog, at flyet flyver indtil næste planlagte eftersyn. Planen er således, at E-174, som har fløjet 3575 timer totalt pr. 27. januar 2004, skal flyve 3590 timer (red.: reelt kunne den sagtens have fløjet 7000 timer). Ved 3590 affløjne timer skulle flyet have været igennem et større eftersyn (PHASE). I stedet pensionerer Flyvevåbnet E-174, og det vil sige, at flyet ikke kommer til at flyve mere. Alle anvendelige dele tages ud af flyet og bruges som reservedele til de øvrige fly. Efter en reduktion af 6 fly, vil Flyvevåbnet råde over 62 F-16 fly i alt.


I forbindelse med den langsigtede plan for afflyvning af henholdsvis blok 10 og blok 15 fly skal der først og fremmest afflyves blok 10 flyvetimer, således at blok 10 fly udflyves først. Hvert F-16 fly er bygget til at skulle kunne flyve 7000 timer. Det forventes/planlægges, at vores sidste blok 15 F-16 fly skal flyve frem til en afløser anskaffes mellem år 2015-2020.


Vi vil de kommende dage skrive lidt om, hvordan afflyvningen af E-174 skrider frem mod den sidste flyvetur.