[Oprindeligt publiceret af Flyverstaben]

I perioden 25. oktober til 4. november har Flyvevåbnet været repræsenteret ved en stor flådeøvelse i farvandet nordvest for Skotland. Øvelsen, som faktisk er et kursus, hedder JMC, hvilket står for Joint Maritime Course. Øvelsen havde i år deltagelse af en lang række flådefartøjer fra USA, England, Frankrig, Norge og Danmark, herunder kommandoskibet Thetis der husede søværnets taktiske stab.
Øvelsen var, som det ofte er tilfældet, opdelt i en række faser og koalitioner. Altså starter man med en mindre diplomatisk krise mellem to koalitioner og dette udvikler sig så efterhånden frem mod, om ikke krig, så dog en alvorligt eskaleret krise.
Søværnets taktiske stab skulle lede den ene koalition og det var i den forbindelse, at flyvevåbnet indgik i staben med 2 kontrol- og varslingsoperative officerer som forbindelsesofficerer.



Der var nemlig også mange fly med i øvelsen og så er det en rigtig god ide med noget ekspertise inden for "Air Space Management". Faktisk er flyvevåbnet altid repræsenteret når det gode skib Thetis er på togt, det har nemlig en Lynx helikopter om bord og det er teknikere fra flyvevåbnet, der tager sig af reparationer og vedligeholdelse, men det er en helt anden historie.


Vi påmønstrede Thetis i Glasgow havn fredag den 22. oktober om aftenen, efter at have fløjet fra Kastrup i en af flyvevåbnets nye Hercules fly. Weekenden gik med forberedelser til øvelsen, opstille computere, læse signaler og så videre. Mandag morgen den 25. oktober stævnede flåden så ud og sejlede nordpå mod farvandet mellem Hebriderne og den Skotske vestkyst benævnt The Minches. Her tilbragte vi de næste knapt 2 uger ombord på Thetis, der på trods af sin status som flagskib, deltog i øvelsen som krigsskib og dermed sejlede hid og did som følge af den taktiske situation og de overvejelser og ordrer, den taktiske stab udgav.
Flyvevåbnets deltagelse var på sin vis kulminationen af det samarbejde, der har været mellem de to værn i år, med relation til søværnets taktiske stab og de øvelser den har deltaget i.

Der er ofte både fly og skibe med i de større øvelser, og det kræver koordination. Dette er i øvrigt også gældende i den virkelige verdens kriser rundt omkring. For at tilsikre, at den nødvendige viden omkring fly og luftrum er til stede, benyttes altså forbindelsesofficerer fra flyvevåbnet. Man indgår således som rådgiver for chefen og staben i det hele taget, indenfor alle tænkelige aspekter af "Air Space Management", herunder behandling og videreformidling af den store mængde signaler man modtager i relation til flyvning.
Hvad der skal ske fremover kan kun tiden vise. Men en ting synes at stå helt fast; behovet for koordination værnene imellem vil ikke blive mindre.

Tekst og foto: Tom Philip Larsen, KLG